איך להיפטר ממחשבות טורדניות: טיפול במחשבות טורדניות

איך להיפטר ממחשבות טורדניות: טיפול במחשבות טורדניות

מחשבות מטרידות, חוזרות ונשנות, יכולות להיות נטל מכריע ולהשפיע משמעותית על הרווחה הנפשית שלנו. הבשורות הטובות הן שאפשר להתגבר על מחשבות טורדניות, ועם המטפל הנכון, ניתן לעשות זאת בהצלחה רבה ולשפר את איכות החיים מהקצה אל הקצה.

המאמר הבא נכתב על ידי עמית בן דוד, מאמן אישי ומטפל מוסמך ומנוסה, ובו הוא מסביר מהי מחשבה טורדנית ומהו הרקע להבנת המנגנונים עליהם פועלות מחשבות אובססיביות, סוקר שלוש גישות טיפול שונות ואסטרטגיות לטיפול עצמי, ומסביר מתי חשוב לפנות לעזרה מקצועית.

טיפול בחרדות
טיפול במחשבות טורדניות
מהן מחשבות טורדניות?
מחשבות טורדניות הן מחשבות פולשניות ולא רצויות, המופיעות שוב ושוב ללא שליטה ופוגעות בכושר התפקוד בחיי היום-יום.
בניגוד למחשבות רגילות שבאות וחולפות, הן נוטות להיות עיקשות, ועלולות להוביל לחרדה ולמצוקה רגשית במישורים רבים.

מחשבות טורדניות – דוגמאות
להלן מספר מאפיינים של מחשבות טורדניות ודוגמאות הממחישות אותם:
  •     מחשבות שחוזרות על עצמן ללא שליטה, עם או ללא קשר לסיטואציה.
    לדוגמא, דחף מיני בלתי נשלט כלפי אדם מסוים, ש"קופץ לראש" שוב ושוב, גם כשאותו אדם לא נמצא בסביבה.
  •     מחשבות לא רצויות, שמפריעות ומעיקות, לפעמים עד כדי פגיעה בתפקוד.
    לדוגמא, מחשבה שבכל רגע נתון יש מיליוני חיידקים בסביבה, שעלולים לגרום למחלות. מחשבה כזו יכולה לפגוע ביכולת לאכול מחוץ לבית, להשתמש בשירותים, לגעת בחפצים מבלי לחטא אותם, וכדומה.
  •     מחשבות לא רציונליות, כלומר, שאין להן אחיזה במציאות.
    לדוגמא, מחשבה שאנו חשופים, כולם יכולים לראות דרכנו את כל מה שאנו חושבים ומרגישים, או לחלופין, לראות דרך הבגדים שלנו.

מחשבות טורדניות – תסמינים
מחשבות טורדניות יכולות להיות מגוונות מאד, להתבטא בצורת דימוי ויזואלי, דאגה קיצונית לגבי בטיחותנו או ביטחונם של יקירנו. חדירתן המתמדת לתודעתנו עלולה להפריע למערכות היחסים שלנו, לעבודה ולאיכות החיים הכללית שלנו.
כמה תסמינים נפוצים של מחשבות כאלו הם:
  •     חרדה ופחד
  •     אשמה
  •     בושה
  •     דיכאון
  •     הרגשת חוסר אונים
  •     חוסר יכולת להתמקד במשימות היום-יומיות
 
גישות טיפול למחשבות חודרניות
נשאלת השאלה, האם מחשבות טורדניות עוברות? והתשובה היא כן, בעזרת טיפול מתאים, המקנה כלים להתמודדות, והתמדה בתרגול.
עמית בן דוד משתמש במספר גישות טיפול כדי לעזור לאנשים להתגבר על מחשבות טורדניות:
 
1. אימון בגישת CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי)
CBT היא גישה מוכרת ויעילה בטיפול במחשבות פולשניות ומטרידות. היא מושתתת על חקירת וזיהוי דפוסי חשיבה מעכבים ושליליים והחלפתם בדפוסים חדשים, חיוביים יותר ותואמים יותר את המציאות. היא יוצאת מנקודת הנחה שהמחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו מושפעים זה מזה וביחד, מכתיבים את איכות החיים שלנו ואת יכולתנו להגשים את עצמנו ולחיות חיים מספקים ומלאים.
השיטה נחקרה אינספור פעמים והוכחה כיעילה ביותר בשינוי דפוסי חשיבה ולכן, היא נפלאה לטיפול במגוון רחב של בעיות נפשיות, עכבות, מחסומים וחרדות.

2. שיטת החופש הרגשי (EFT)
EFT עוזר לאנשים לעבד ולווסת את הרגשות הבסיסיים שמזינים מחשבות מטרידות, באמצעות שילוב מנצח בין טכניקות מהרפואה הסינית המסורתית לבין טכניקות מעולם הפסיכולוגיה.
הנחת היסוד של השיטה היא, שבעיות גופניות ורגשיות הן תולדה של שיבוש בזרימת האנרגיה בגוף.
הטיפול משלב טכניקות המיושמות במסגרת הקליניקה, לצד תרגילים שהמטופל לומד לבצע באופן עצמאי.
 
3. תכנות נוירו-לשוני (NLP)
NLP חוקר את הקשר בין המחשבה כפי שהיא מבוטאת בשפה, לבין הרגש וההתנהגות. זהו טיפול שחותר להבנת האופן בו מתבצע עיבוד המידע בראשו של המטופל ומסייע לו לתכנת מחדש את החלקים בהם מזוהה כשל בתהליך.
כשל כזה הוא התנסחות המעידה על כך שהמטופל חושב באופן לא מציאותי (למשל, מוציא דברים מפרופורציות), או חושב בצורה שמעכבת אותו מלהשיג דברים שהוא רוצה, או מלהרגיש טוב יותר.
 
יתרונות הטיפול האינטגרטיבי
עמית בן דוד מכיר בערכה של הגישה המשולבת ומסייע למטופליו באמצעות שילוב של CBT , EFT ו-NLP.
השילוב מאפשר לבנות תכנית טיפול מקיפה המותאמת בדיוק לצרכיו הספציפיים של המטופל, ואף מספק היצע רחב מאד של כלים ותרגילים – הן עבור המטפל והן עבור המטופל.
במילים אחרות, שילוב של כל שלוש השיטות יחדיו מאפשר ליהנות מכל הטוב שבכולן.
 
מחשבות טורדניות – טיפול עצמי
ישנן אסטרטגיות טיפול עצמי שאנשים יכולים לתרגל בעצמם:
  •     תרגול מיינדפולנס –
    מחדד את הנוכחות ברגע וב"כאן ועכשיו" וכפועל יוצא מכך, מסייע להשתיק קולות פנימיים לא רצויים ולהתמקד בסיטואציה או בעשייה שנמצאת כרגע על הפרק.
  •     טכניקות הרפיה –
    תרגילי נשימה עמוקה, הרפיית שרירים באופן מודע ומכוון, ודמיון מודרך – כולם כלים שמסייעים להרגיע את הנפש ולהפחית חרדה.
  •     פעילות גופנית –
    פעילות גופנית סדירה משחררת אנדורפינים, שיכולים לשפר את מצב הרוח ולהפחית את עוצמת המחשבות המטרידות.
  •     פיתוח מנגנוני התמודדות בריאים –
    עיסוק בפעילויות שמקדמות שמחה, סיפוק והגשמה עצמית, כגון תחביבים, התנדבות ועזרה לאחרים, או העמקת מערכות יחסים חשובות.
  •     גיוס תמיכה חברתית –
    יצירת ותחזוקת קשרים קרובים ואינטימיים, המאפשרים לבטא בחופשיות רגשות ומחשבות, לשתף ולקבל שיקוף אכפתי וחומל.
 
מתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?
 בעוד שאסטרטגיות טיפול עצמי יכולות להיות מועילות, חשוב לפנות לעזרה מקצועית אם:
  •     המחשבות הטורדניות נמשכות או מחמירות.
  •     אסטרטגיות הטיפול העצמי אינן עוזרות.
  •     המחשבות גורמות לפגיעה בתפקוד.
  •     המחשבות גורמות לתחושות קשות ולפגיעה ברווחה הנפשית והרגשית.
מטפל מוסמך יכול לספק את המומחיות וההכוונה הדרושים כדי לעבור בהצלחה מעל משוכות שהמטופל מתקשה לעבור לבדו.
לקריאה נוספת על מחשבות טורדניות ועל שיטות הטיפול השונות ניתן ללחוץ כאן.
מרגישים שמחשבות פולשניות הופכות לנטל הולך ומכביד ומשבשות את חייכם? אל תתעכבו ועשו עוד היום את הצעד הראשון לקראת השינוי המיוחל.
 
שמי עמית בן דוד, ואשמח להעמיד לרשותכם את ניסיוני הרב, שהצטבר במהלך שנים רבות של טיפול ולמידה מתמשכת.
למידע נוסף ולקביעת פגישה, צרו קשר:
ב-WhatsApp (עדיף) 0525623001 או בטלפון, לאחר השעה 16:00: 072-392-0490 |  או בהשארת פרטים בעמוד "צור קשר" באתר
 

מחזירים את תחושת השליטה!

לכל שאלה וייעוץ אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר או לחייג 0723920490

דילוג לתוכן