אכילה רגשית

טיפול באכילה רגשית | מה זה אכילה רגשית? כל התשובות

אכילה רגשית הפך למושג מוכר ומדובר. יותר ויותר מפורסמים מדברים על כך ומידע רב בנושא מפורסם בערוצי המדיה. עם זאת, עדיין ישנן שלל טעויות נפוצות ורבים לא יודעים לשים את האצבע על תסמינים בעיתיים. אז מה זה אכילה רגשית, איך להתמודד עם אכילה רגשית, מהם התסמינים של אכילה רגשית וכיצד ניתן לסייע? לרשותכם מידע מקיף בנושא.

אוכל - הרבה מעבר לצורך פיזי

המונח אכילה רגשית משלב בין שתי מילים מאוד משמעותיות ויש מאחורי כך סיבה טובה. מדובר באכילה שאינה נובעת מצורך של הגוף (אין מודבר בתחושת רעב), אלא מדובר באכילה שנוגעת למצב נפשי. מפתיע? כן ולא. אוכל מאז ומעולם חרג מגבולות הצורך הקיומי. אוכל, מסורת ותרבות קשורים היטב ביחד, כך שבין היתר אוכל מתחבר לחגים, לנצחנות ולטרגדיות, אוכל מתחבר לקורבן ולקדושה, ואף אוכל מתחבר למקום חוויתי. מעבר לכך, אם נתחיל מנקודת הבסיס, נמצא שתינוק מקיים את הקשר הראשוני עם האם באמצעות אכילה – יניקה. מדובר בחוויה שמשלבת בין האזנה, אהבה ותחושת ביטחון.

אכילה רגשית

מה גורם לאכילה רגשית?

בעידן המודרני אכילה כבר ממזמן אינה מהווה ביטוי הישרדותי. אכילה הרבה פעמים נעשית מתוך שעמום, הרגל, טקס, או אפילו מתוך נורמה שנוגעת למפגשים חברתיים. עם זאת, אכילה גם יכולה להתבצע מתוך רצון לטשטש תחושות קשות, כך שלא פעם אוכל מהווה כלי מיסוח בעת התמודדות עם פחד, תסכול, עצב, כעס ואשמה.

אכילה רגשית – נחמה שמובילה לתחושת אשמה

לצד ההסחה המהירה שמעניק הטעם הנבחר, ישנה תחושה שלילית שמתווספת למשוואה, ופה כבר מדובר בתחושת אשמה שמקורה בחוסר שליטה, תחושה קשה שרק "מזינה" את מוטיב האכילה הרגשית. מכאן שאותה נחמה רגעית שהאוכל מעניק הופכת לתחושת תבוסה, תחושה שרק מאדירה את האכילה הרגשית, כך שמדובר בגלגל שלג שקשה לעצור ללא מעורבות מקצועית.

אלו מקרים מוגדרים כאכילה רגשית?

רבים טועים להגדיר אכילה רגשית כהרגלי אכילה שאינם מיישרים קו עם הצרכים הפיזיולוגיים, אך אין זה בדיוק המקרה. אם כן מהי אכילה רגשית? אכילה שמתעוררת באופן מידי מתוך רצון להפיג תחושת בדידות, שברון לב, מתח, אשמה, אכזבה, כעס, לחצים חברתיים, דימוי גוף נמוך, ניכור וכדומה.

מכאן בעוד שחוסר בשינה, שעמום או אהבה למתוקים אינם נוגעים בהכרח לאכילה רגשית, הרי כשמדובר בקושי להתמודד עם קשיים, כאשר אכילה מהווה סוג של בריחה והימנעות מהתמודדות, בהחלט מדובר בקושי נפשי. מכאן שאם נבקש לתמצת, נציין שאכילה רגשית אינה קשורה לצורך גופני, אלא היא מנגנון פיצוי שמתעורר במידי בעקבות קושי מנטלי.

אכילה רגשית תסמינים

אז מה הם התסמינים של אכילה רגשית? להלן מספר תסמינים:

  • מדובר ברעב שמגיע באופן פתאומי
  •  בחירה במזונות עתירי סוכר ושומן
  • אכילה מוגזמת באופן בלתי מודע (למשל מסיימים קופסת גלידה מבלי להבחין בכך)
  • אכילה שמתחילה עם הנאה ונגמרת עם תחושת אשמה

תופעות לוואי של אכילה רגשית

  • שיבוש של המערכת הטבעית – אכילה רגשית יכולה להוביל למצב שמשבש את המערכת הטבעית של הגוף, מערכת שמודיעה מתי הגוף "דורש" אוכל כדי להזין את עצמו.
  • השמנה ומגוון מחלות לוואי – אכילה רגשית עשויה להוביל להשמנה, פשוט כי אוכלים מבלי שהגוף זקוק לכך ובמקביל בוחרים לאכול מאכלים שנחשבים כעתירי סוכר ופחמימות (מעניק תחושת נחמה). אם ניכנס להסבר המדעי, נמצא שאכילה רגשית מעלה את רמות האינסולין ועלולה לגרום להשמנת יתר.

עוד נציין שהשמנת יתר ידועה כתופעה שעשויה להוביל למגוון בעיות רפואיות, כגון סוכרת, מחלות לב וכדומה.

  • הפרעת אכילה – אכילה רגשית עשויה להוביל להפרעת אכילה. כיצד? אם אוכלים מתוך רצון להרגיש הקלה ולאחר השיפור המידי והמהיר מגיע התפכחות שמובילה לתחושת אשמה וחוסר שליטה, הרבה פעמים מבקשים לכפר, ופה עשויים לרצות להיפטר מהאוכל העודף, כך שאם מתרגלים להקיא לאחר אכילה, או אם מתרגלים לפתוח בצום לעיתים קרובות, עשויים להוביל את הגוף למצב מסוכן של חוסר תזונה, ואף עשויים להידרדר עד לכדי מצב של בולימיה ואנורקסיה.

פה נציין שיש לשים לב שלעיתים מדובר במצב הפוך, כלומר במצב שבו הפרעת אכילה מובילה לאכילה רגשית, ועל כן לפני שמציעים טיפול חשוב להבין מה נמצא מאחורי הקלעים – מה "מזין" את הבעיה.

מדוע טיפול באכילה רגשית הכרחי?

ראשית נציין שטיפול באכילה רגשית צריך להתייחס למכלול של גורמים אישיים, ושנית נציין שאין לחכות שאכילה רגשית פשוט תחלוף מעצמה. יש לראות באכילה רגשית כסימפטום למצוקה נפשית, ועל כן אין זה רק מספיק לשים לב מה אוכלים, אלא יש לטפל בטריגר עצמו. שנסביר? לא פעם מאחורי האכילה הרגשית מסתתרת הפרעה במצב הרוח או תחושת דיכאון, ולא פעם מדובר במצב שמחריף להפרעת אכילה.

מעבר לכך, הרבה פעמים יהיה זה נכון לראות באכילה רגשית התמכרות, וזאת כי צריכה גבוהה של שומנים וסוכרים משחררת במוח תרכובת מסוג אופיואידים. זו אומנם מובילה לרגיעה, אך היא גם נחשבת ממכרת, כך שללא תמיכה מקצועית, יהיה קשה לחזור למוטב.

אכילה רגשית אצל ילדים

אין זה סוד שרוב הילדים מאד אוהבים מתוקים, וכמעט ולא ניתן להיתקל במצב שבו נציע לילד חטיף והוא יסרב. עם זאת, יש לשים לב מתי האכילה היא ביטוי לאכילה רגשית, וזאת כי בדומה למבוגרים, גם ילדים רבים סובלים מכך. כאן ניתן למצוא גורמים שנוגעים לתקופת הינקות. בתקופה זו הורים רבים ניסו לשלוט כמה הילד יינק או יאכל מבקבוק. התנהלות מעין זו עשויה להוביל את הילדים הקטנים למאבקי כוחות סביב האוכל – (חשוב לציין שאנו לא מטפלים בילדים)

כיצד אם כן מזהים אכילה רגשית אצל ילדים? ובכן לרוב מדובר בתופעה שמתעוררת בין גילאי 6 ל 15 ויש לשים לב לתסמינים הבאים:

  •  אכילה ישר לאחר ארוחה גדולה.
  • טקסי אכילה מוזרים (למשל אכילה בלילה).
  • כאשר הילד מסרב לאכול ובו זמנית עוסק רבות במראה החיצוני.
  • אכילה במצבי רוח קיצוניים, כגון לחץ, עצב, או התרגשות יתר.
  • אכילה חברתית בהתאם לגירויים חיצוניים, למשל בעת הימצאות במסיבה.

אכילה רגשית טיפים להתמודדות

אם אכן חושבים שהילד סובל מאכילה רגשית, יש לסייע לו לחזור למוטב, וזאת כדי שלא ייווצר מצב שהוא מתרגל לכך. כיצד אם כן ניתן לסייע – איך להפסיק אכילה רגשית? יש לשלב התייחסות פסיכולוגית לצד טיפים לאכילה נכונה. כאן נמליץ לעבוד על קצב האכילה (מונע לאכול יותר מהנחוץ), להציע לילד חלופה בריאה, להקפיד על זמני אכילה מסודרים (כולל זמן עבור חטיפים), להימנע מראש מהכנסה של מוצרים עתירי שומן וסוכר הביתה וכמובן שגם ניתן להיעזר באימון בגישת טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT.

איך אין להתמודד עם אכילה רגשית?

רבים תוהים איך מטפלים באכילה רגשית, ופה נציין שאומנם ניתן לגשת אל דיאטנית אכילה רגשית, אך יש לוודא שלא מזניחים את מקור הבעיה, כלומר חשוב לחדד שדיאטה לבד אינה מהווה פתרון מספק. רבים טועים לחשוב שאם רק נצליח לשלוט על הכמות והמרכיבים שמכניסים לגוף, גם נהיה גאים על כך שהצלחנו להשיג שליטה וגם נרד במשקל, כך שהאכילה הרגשית פשוט תתפוגג.

עם זאת, אין זה נכון, וזאת כי כפי שציינו אכילה רגשית היא תוצר שמורכב מכמה רבדים: מעולם הרגש, מנורמות תרבותיות ומדחפים גופניים, כך שנדרש מענה כולל ובו זמנית פרטני, מענה שיודע להתייחס באופן ממוקד למרכיב הבעייתי שמניע ומזין את התופעה.

טיפול באכילה רגשית

  •  אימון בשיטת טיפול קוגנטיבי התנהגותי CBTטיפול CBT נחשבת מאוד יעילה עבור התמודדות עם אכילה רגשית. היא מובילה להצלחה שמושגת בתוך פרק זמן קצר ונשמרת לאורך זמן.
    בשיטה זו ראשית מתמקדים במצב הנפשי של המטופל, בין אם מדובר במבוגרים או בילדים. מדובר בשיטה מוכוונת מטרה ויחסית קצרה. כיצד היא עובדת? מתמקדים בדפוסי אכילה וביצירת שינוי בהיבט המחשבתי והרגשי שנוגע לאוכל. טיפול זה מתחלק לשני שלבים:

    שלב ראשון – אימון בגישת טיפול CBT – זיהוי דפוסי מחשבה שמובילים לרגשות שליליים (כעס, חוסר ביטחון עצמי…), והמרה בדפוסי מחשבה יותר מציאותיים ומכאן שגם יותר חיוביים.

    שלב שני – טיפול התנהגותי – זיהוי הרגע שבו עומדים ל"אבד את זה", וזיהוי הרגלי אכילה לא טובים, מתוך מטרה להחליף אותם בתזונה מבוקרת ויותר בריאה. מדובר בהשגת הצלחות קטנות שאט אט מייצרות תחושת מסוגלות.

  • מיינדפולנס – כאמור אכילה רגשית היא סוג של הסחה, וכאן שיטת מיינדפולנס מהווה חלופה עדיפה. הרעיון להיות קשוב לכאן עכשיו (ברמה הפיזית והרגשית), לצד קבלה וללא שיפוטיות. אם מצליחים לבצע זאת, מונעים מהדחף המנטלי להוביל לאכילה רגשית. מדובר בפיתוח עמידות וחוסן נפשי לצד וויסות רגשי.
  • EFT – שיטה ידועה עבור שחרור רגשי. ברגע שמבינים את היסודות ניתן להיעזר בה לבד. מדובר בשיטת שחרור רגשי שמסייעת לחוש הקלה כאשר חשים פחד, מתח וחרדה (בין היתר תחושת שמובילות לאכילה רגשית). השיטה מושתתת על התפישה הסינית שלפיה המקור לכל אותן תחושות קשות טמון בחסימה של המערכת האנרגטית. כאן במקום מחטים, נעשה שימוש בתיפוף עדין על נקודות עוצמתיות בגוף, ובמקביל אומרים משפט שרלוונטי לתחושה הקשה (מדובר במשפט שלילי שלאחריו מגיע משפט חיובי).
  • NLP – שיטה שעובדת בו זמנית על מערכת העצבים, על התפישה ועל תכנות המוח מחדש. השיטה דוחפת להבין מהו הטריגר שמניע את החסם הנוכחי (במקרה זה את האכילה הרגשית) ובמקביל מניעה לשנות את הדרך שבה חושבים ומתנהלים מול הטריגר. הרעיון הוא להתחבר לתת מודע שמניע את ההתנהגות שעל פני השטח, ומנקודה זו לצמוח לעבר התנהלות יותר בריאה.

כל זאת ביחד מוביל לשבירת ההתניה שהתקבעה לאורך השנים ומחליף אותה בהתניה חדשה ושלווה יותר אנשים רבים שבחרו לטפל בבעיית המיזופוניה שלהם מעידים שלאחר הטיפול (שיחסית נחשב קצר) הם שינוי את התפיסה לגבי הרעש המטריד. אומנם לפעמים הרעש עדיין מעורר חוסר מנוחה מסוים, אך בעוצמה הרבה פחות חזקה ולצד שליטה טובה יותר הטיפול בהחלט מסייע לחוות את הרעש בצורה ניטרלית יותר ולחזור לתפקד ביומיום מתוך יותר נינוחות.

ניסיון עשיר וידע רב שמובילים לפתרון מקיף

לרוב כדי לסייע בבעיה שמקורה ברגש, נדרשים לשלב בין מגוון שיטות. עמית בן דוד מתמחה באימון בגישת NLP, EFT, מיינדפולנס,CBT ובמגוון שיטות משלימות. הידע העשיר והניסיון הרב מאפשרים לו לסייע לאינספור מבוגרים להתמודד עם אכילה רגשית. מכאן שאין נוסחת קסם, אלא רק התייחסות פרטנית לטריגר, והתאמה מושכלת שנתמכת בידע מעמיק ומקיף.

עבור שאלות והתייעצות מוזמנים ליצור קשר.

הרשמו עכשיו לשיחת ייעוץ ללא תשלום!
עמית בן דוד

דילוג לתוכן