חסמים רגשיים

מחסומים רגשיים

חסמים רגשיים – מכירים את התחושה שאנחנו יודעים שהיינו יכולים להשיג מטרה מסוימת לו רק היינו מתעלמים או מתגברים על אותו מחסום לא לגמרי ברור שמונע להגשים יעדים? ובכן מדובר בתחושה נפוצה שאכן בכוחה לשנות מהלכים שלמים.

אותם חסמים מונעים להתקדם בשלל מישורים. הם עשויים לפגוע בפן התעסוקתי, הזוגי, החברתי וכדומה. מהם אם כן אותם תסמינים, כיצד הם עובדים, כיצד הם באים לידי ביטוי ואף מה ניתן לעשות כדי לסייע?

כל התשובות אודות מחסומים רגשיים מוצגים עבורכם כאן!

מהי חסימה רגשית?

כל אחד ואחת מאתנו פועל מתוך מערכת רגשית אישית. מערכת זו נבנית ומתעצבת לאורך חיינו, כאשר היא בנויה משכבות של רגשות, בהן בין היתר ניתן למצוא רגשות חיוביים לצד רגשות שליליים, כאשר בדרך כלל חוויות חדשות מחפשות את אותה "משבצת מוכרת", כאשר בו זמנית הן מושפעות מרגשות קרובים ומוכרים.

כיצד אם כן בא לידי ביטוי אותו מחסום רגשי? ובכן מדובר בסוג של מעצור. "רגש מעצור" הוא רגש שמוביל לתחושות קשות, כלומר הוא מונע מלהשיג הצלחות. אותו חסם רגשי מוביל לתחושת דאגה, לחץ ופחד, כך שלא פעם הוא ממש מקשה את ההתמודדות עם מגוון תרחישים מהיום יום – פוגע קשות באיכות החיים.

מחסומים רגשיים
מחסומים רגשיים בזוגיות

הגורמים שמאחורי חסמים רגשיים

קשה לומר מה בדיוק עומד מאחורי חסמים רגשיים, אם כי בדרך כלל מדובר בחוויות אישיות, בהתנסויות מאכזבות, ובאופן כללי במכלול של אירועים קשים שאט אט בונים את אותו מקום של חוויית חוסר יכולת.

פה ראוי לחדד שלא מדובר באירוע חולף, אלא באירוע מרכזי שלעיתים קשה להתמודד עמו, כך שרבים בוחרים לחלוף לידו מבלי לעצור להתמודד. מכאן שמצב של התנתקות רגשית אולי מקל על התחושה המידית, אך לאורך זמן גובה מחיר משמעותי. התנתקות רגשית מתרחשת בתת מודע משפיעה באופן ישיר על הפן המעשי.

ניתן להשוות זאת לשתייה של מים דרך קשית שיש בתחתית שלה משקעים. ככול שהקשית מכילה יותר משקעים, כך הזרימה של המים תהיה יותר איטית. מכאן שממש כמו עם הקשית, כך גם נפש האדם זקוקה לעבור תהליך ניקוי – זקוקה לפתוח את החסם הרגשי.

מצד שני, אין זה פשוט לבודד את אותו מרכיב שאחראי למצב, במיוחד כשלעתים רבות מדובר במכלול של אירועים שאחראיים על הדפוס ההתנהגותי.

מעבר לנאמר, יש להבין שאנשים שסובלים מחסם רגשי פועלים באופן קבוע וידוע מראש, כך שאין זה מפליא שפעם אחר פעם הם עומדים מחדש מול אכזבה – אינם מצליחים לצבור הצלחות מחזקות. מכאן שאין זה נכון לומר "התייאשתי כיוון שניסיתי פעמים רבות ובכל פעם נכשלתי מחדש", וזאת כי אם בכול פעם חזרנו על אותו דפוס מעכב, אין באמת לצפות שנתקדם לעבר מקום יותר בריא.

גורמים משלימים אצל אנשים שחווים חסם רגשי

  •  פרפקציוניזם
  • פחד משגרה/שינוי/ תחרות/ הצלחה
  • התחשבות יתר בדעה של הסביבה
  • חוסר אמונה עצמית
  • קושי לקבל החלטה

כיצד חסמים רגשיים באים לידי ביטוי?

כפי שהקדמנו וציינו, חסמים רגשיים מאוד אינדיבידואליים, אך כן ניתן לומר באופן גורף שהם מובילים לתחושת כעס ותסכול, כאשר אלו מביעים תחושת תקיעות שלא מרפה, כך שבין היתר סובלים מתחושת חוסר אונים מעיקה.

רוב האנשים שסובלים מחסם רגשי ערים לכך בעיקר במישור התעסוקתי והזוגי, אם כי כל אחד יסבול מכך ברמה שונה. כך למשל אם אדם מבקש להתקדם למשרה יותר בכירה, לבקש תוספת שכר, או לצאת לדייטים, הוא עשוי לוותר מראש, מתוך תחושת תבוסה. יש להבין שלעיתים אותו "מקום בטוח של כישלון" מונע מלנסות להצליח ומכאן שמונע עוד הפסד. מנגד, לעיתים מרגישים שכן עושים כל שניתן כדי לצאת מאותה תחושת כישלון ידועה מראש, אם כי בפועל עומדים במקום.

כמו כן, חסמים רגשיים עשויים להשפיע גם בממד הגופני. כאמור, חסם רגשי נובע מאי התמודדות עם משברים, ועל כן ברגע שהרגש עצור ורק מחכה לפרוץ, אך ממשיכים להעיק עליו ובו זמנית להתעלם ממנו, הוא עשוי למצוא דרך מילוט – עשוי לבוא לידי ביטוי בממד הפיזי, ולו באמצעות כאבים כרוניים.

פן נוסף שנגרם בשל מחסומים רגשיים, נוגע לאי שיתוף של אנשים קרובים בתחושות הקשות. מכאן שלא מעט זוגות שבהם אחד מבני הזוג סובל כך, מתמודדים עם בעיות תקשורת. יש להבין שכאשר אחד מבני הזוג מתקשה לשתף ברגשות, הוא גם מתקשה להביע רצונות וצרכים. מכאן שגם נמנעת תמיכה וגם הצד השני שמבחין בקושי הפנימי (שלא מנותב לשום מקום) חש מיואש, כך שבמקום הגשת סיוע הוא עשוי להגיב עם ביקורת (ולא מהסוג שבונה ומקדם).

  • חסם רגשי בתחום התעסוקה – פחד מכישלון, הצלחה או תחרות
  • חסם רגשי בתחום הזוגיות – קושי בקיום זוגיות משתפת ומחזקת
  • חסם רגשי בתחום החברתי – קושי ביצירת קשרים מחזקים

האם ניתן לטפל בחסמים רגשיים לבד?

לעיתים אנשים רק צריכים שיפול להם האסימון שמה שעובר עליהם נובע ממחסום רגשי, וזאת כדי להתחיל תהליך של עבודה. עם זאת, הרוב הגדול זקוק לתמיכה מקצועית, וזאת כי גם אם ידוע מה לא עובד, מהו הגורם המעכב וכיצד ניתן לתקן, עדיין תחושת חוסר תקווה מונעת את ההתקדמות הרצויה.

כיצד ניתן להתיר מחסום רגשי?

כפי שמתחיל להתבהר, על מנת להתגבר על חסם רגשי, יש לבודד את הגורם המעכב, וזאת כדי שבניסיון הבא נפעל באופן שונה, וכאמור פעולה שונה מובילה לתוצאה שונה. מכאן שאם מבקשים לשחרר מחסום רגשי, יש להגדיר מטרות ובו זמנית לאתר גורמים בעייתיים, וכמובן לטפל בהם.

מקרה לדוגמה

לצורך הדוגמה ניקח אדם שמנסה במשך תקופה ארוכה להתקבל למשרת הייטק, ופעם אחר פעם נכשל. בדיקה מראה שהוא מגיע מרושל לראיונות. מבקש סכומים לא הגיוניים. לא מוכן להתפשר על שעות עבודה. לא עושה שיעורי בית לפני שמגיע למקום העבודה וכדומה. מכאן שאם ננסה להבין מה גורם לכל זאת, ייתכן שנגיע לסיבה האמתית, והיא שהתחום כלל לא מעניין אותו, ואף שהוא פנה אליו רק כיוון שאנשים מסוימים לוחצים עליו, בעוד שהוא בכלל נמשך לתחום החינוך.

אי לכך ברגע שמודעים ללא מודע, ניתן להתיר מחסומים, ומכאן שסך ההתנהלות הרצויה מתגלה כהרבה יותר פשוטה – ההצלחה מופיעה.

כך מטפלים בחסם רגשי:

  • מכירים בקיומו של החסם הרגשי
  • איתור הגורם המעכב – פה ניתן להציף את השאלות הבאות: על מה חושבים שהבעיה יושבת ומתי התחושה החלה.
  • מחפשים סיוע שמוביל להתמודד עם הגורם הבעיתי שאובחן על ידנו
  • אם לא מצליחים לטפל בבעיה באופן עצמאי משיגים טיפול מקצועי

טיפול מקצועי בחסמים רגשים

כאן ניתן למצוא מגוון שיטות שעשויות לסייע, ועל כן מראש יש לבחון כל מקרה לגופו, כאשר לעיתים ההמלצה הטובה ביותר היא לשלב בין כמה שיטות, אם כי לעיתים שיטה אחת עשויה להוביל לשינוי המיוחל. מבין סך השיטות שקיימות, נבחר ב3 השיטות הבאות:

  1. טיפול בשיטת CBT – שיטת טיפול CBT מובילה להצלחה מהירה ולתוצאות ארוכות טווח. מדובר בשיטה שמשלבת בין טיפול קוגניטיבי לטיפול התנהגותי. הרעיון הוא לזהות את הגורמים המעכבים ואת דפוסי המחשבה הבעייתיים ולהעניק להם פרשנות יותר מקדמת. כך למשל אם חווינו חרם בילדות שכיום מקשה ליצור קשרים חברתיים, יש להבין שהחרם נגרם בשל כמה ילדים קטנים ושמאז ועד היום עברנו דרך ארוכה. במקביל, יש ללמוד התנהגות מקדמת, כלומר דרכים שמאפשרות להשיג את המטרה הרצויה.
  2. שיטת שחרור רגשי – EFT: הרעיון הוא לטפל בחסימה אנרגטית, גורם שגם כן עשוי להסתתר מאחורי הקלעים. השיטה מלמדת היכן יש בגוף נקודות שאחראיות על זרימת האנרגיה, כך שברגע שעומדים מול קושי, יש לתופף עליהן רכות באמצעות קצות האצבעות ובו זמנית לומר משפטים מקדמים. למשל "אני יכול".
  3.  NLP – כאן עובדים ב-3 מישורים מקבילים. מתייחסים לאופן שבו אני תופס את הסיטואציה, לאופן שבו הגוף מגיב ולתכנות מחדש של התגובה המידית. גם כאן למהות של הטריגר יש חשיבות רבה, כך שלמדים לתפוס אותו בצורה פחות מאיימת ואם ניתן, גם בצורה יותר מקדמת. כך למשל ניתן להתייחס לחרם שעברנו בילדות כנקודת משבר שזכינו לצמוח ממנה, כך שהמחסום הרגשי אט אט יתמוסס.

איכות חיים ללא חסמים רגשיים

לסיכום נציין שלא מעט אנשים יש חסמים רגשיים, השאלה עד כמה הם פוגעים באיכות החיים. אם מרגישים שהפגיעה אכן מהותית, טוב לדעת שניתן להתיר את אותו חסם בצורה שהיא הרבה יותר פשוטה ומהירה ממה שנהוג לחשוב. מכאן שאם רוצים חיים יותר בריאים ושנעים לצד יותר הצלחות, יש להתחיל לברר מהיכן נובע החסם ומה ניתן לעשות בנידון. מוזמנים לפנות עם שאלות בנושא. עמית בן דוד – מאמן אישי בגישה משולבת.

הרשמו עכשיו לשיחת ייעוץ ללא תשלום!
עמית בן דוד

דילוג לתוכן