מתח נפשי בהריון – איך להתמודד עם לחץ בהריון?

מתח נפשי בהריון - איך להתמודד עם לחץ בהריון?

הריון יכול להיות מסע מופלא וחוויה מספקת, אבל הוא בהחלט עשוי להציב אתגרים, להיות תובעני, ולהוות מקור למתח נפשי.

אי אפשר לזלזל בהשפעת הלחץ על רווחתה הפיזית והרגשית של האישה ההרה וישנם גם מחקרים המראים כי במקרים קיצוניים, בהם רמת הסטרס היא כזו שפוגעת משמעותית באכילה, בשינה, ובתפקודים בסיסיים אחרים – לחץ בהריון משפיע על העובר.

המאמר הבא עוסק בנושא לחץ נפשי בהריון, ומציע אסטרטגיות וטכניקות יעילות להתמודדות עם המצב ולהשגת הקלה רגשית, נפשית ופיזית.

התקף חרדה בלילה
מתח נפשי בהריון
מהו סטרס בהריון ומה סכנותיו?
כשמדברים על סטרס, או על מתח נפשי במהלך ההריון, מתכוונים למתח הרגשי והפסיכולוגי שנשים הרות חוות. לא כל אישה חווה זאת, ויש נשים רבות שנהנות מתקופת ההריון ופורחות במהלכה, אך לא מעט נשים מתמודדות עם לחצים שונים במידה כזאת או אחרת, כשהן נושאות עובר ברחמן.
המתח יכול להיגרם מסיבות שונות, חלקן ממקור פיזיולוגי, וחלקן ממקור נפשי:
  •     שינויים גופניים –
    הריון הוא אחד התהליכים הביולוגיים המופלאים ביותר והוא מביא עמו אוסף עצום של שינויים פיזיולוגיים המתרחשים בקנה מידה משמעותי: שינויים הורמונליים סוערים, שינויים בנפח הדם, בקצב הלב, בעור, במערכת השתן, אי נוחות פיזית ועוד.
    שינויים אלה לבדם דורשים מנה לא קטנה של כושר הסתגלות ומהווים מקור לפחדים ולמתח, על אחת כמה וכמה כשמדובר בהריון ראשון והכל חדש ולא מוכר.

  •     קשיים ביחסים עם בן הזוג –
    הריון יכול להוציא מאיזון גם מערכת יחסים טובה ובריאה ולאתגר את שני בני הזוג. המעבר הצפוי מסטטוס של זוג לסטטוס של משפחה, או מיחידה משפחתית קטנה לגדולה יותר; הצורך בהיערכות מחודשת בכל תחומי החיים, ההתמודדות המשותפת עם צרכים משתנים והכורח לוותר על מצב מוכר וללכת לקראת מצב חדש שטומן בחובו מידה גדולה של חוסר וודאות – כל אלה מעמידים את האישה במקום שבו עליה להתמודד גם עם הלחצים שלה, וגם עם אלה של בן-זוגה.
  •     לחץ בעבודה בהריון –
    מקום העבודה הוא מקור לא קטן ללחצים גם מבלי שיש הריון בתמונה. ישנם מקרים בהם אישה חוששת למעמדה המקצועי עקב הכניסה להריון או נאלצת להתמודד עם אטימות וחוסר הבנה לצרכיה החדשים. יש נשים שמתמודדות עם הבעיה חזיתית, משקיעות את כל כולן בעבודה, שוכחות לטפל בעצמן ומרגישות שהן קורסות תחת הלחץ ויש כאלו שמפתחות חרדה או דיכאון.

  •     חששות כלכליים –
    הבאת תינוק לעולם דורשת היערכות כלכלית ומלווה בהרבה הוצאות. יוקר המחייה ההולך ומאמיר, המשכנתא הדוחקת, הירידה בהכנסות במהלך חופשת הלידה והיבטים כספיים אחרים, בהחלט יכולים להפוך את המצב למלחיץ.

מה שלא תהיה הסיבה למתח, חיוני לזהות אותה ולטפל בה, מכיוון שלמתח נפשי מוגזם עלולות להיות השפעות שליליות – הן על האם והן על העובר המתפתח.
מחקרים הראו שמתח כרוני במהלך ההריון קשור לסיכון מוגבר ללידה מוקדמת, למשקל לידה נמוך ולבעיות התפתחות אצל ילדים.

טיפול בשיטת CBT להתמודדות עם מתח נפשי בהריון
אחת הגישות היעילות לטיפול במתח נפשי, היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, או בשמו הקצר והמוכר- CBT.
טיפול זה, מתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה והתנהגויות התורמים ללחץ. הוא עושה זאת באמצעות ירידה לעומק שורשיו של המתח הנפשי, זיהוי התפיסות והאמונות עליהן הוא מתבסס והחלפתן במחשבות מקדמות ומיטיבות, העולות בקנה אחד עם המציאות.
CBT מצייד נשים הרות בטכניקות ובכלים מעשיים כגון תרגילי הרפיה, נשימה מודעת ודמיון מודרך, המסייעים בקידום תחושת רוגע, הפחתת חרדה ואימוץ תפיסה חומלת, בריאה ומקדמת.
 
טיפול בשיטת EFT הממוקדת ברגשות
גישה יעילה נוספת היא טכניקת החופש הרגשי EFT –  Emotional Freedom Technique.
גישה זו מתמקדת בחקר והבנת רגשות ומאפשרת לאישה ההרה לעבד ולהביע את רגשותיה בסביבה בטוחה ותומכת.
EFT נחשבת לשיטה בטוחה בכל שלבי ההריון ומסייעת להורדת רמת הקורטיזול, הורמון המתח. ניתן להשתמש בשיטה זו, כדי להפחית את התגובות השליליות בגוף ולהרגיע את הנפש הסוערת.
שיטת ה- EFT מסייעת לנשים לפתח מנגנוני התמודדות יעילים ולשפר ויסות רגשי במהלך ההיריון באמצעות הנחיית המטפל בפגישות עצמן וגם באמצעות הקניית כלים להתמודדות עצמית.

טיפול בשיטת NLP
תכנות נוירו-לשוני (Neuro-Linguistic Programming) זוהי שיטה המתמקדת בקשר בין שפה, רגשות והתנהגות. על ידי הבנה ותכנות מחדש של אמונות ודפוסים מגבילים באמצעות השפה, היא מאפשרת להתגבר על מתח ולטפח הלך רוח רגוע ונינוח יותר.

איך להירגע בהריון? טכניקות פשוטות ליישום עצמאי בבית
בנוסף לגישות הטיפוליות, ישנם מספר צעדים מעשיים פשוטים שתמיד מומלץ לאמץ כדי להפיג מתחים:
  1. יוגה ומדיטציה –
    מדיטציה ותרגול יוגה המותאם לנשים הרות מסייעים מאד להרפיה, להפחתת חרדה ולשיפור הרווחה הכללית.

  2. תרגילי נשימה עמוקה –
    תרגול נשימה סרעפתית, עמוקה ואיטית, מפעיל את מערכת העצבים הפרא-סימפתטית, האחראית למצב רגיעה.

  3. גיוס תמיכה מהסביבה –
    שיחה עם אנשים אהובים, הצטרפות לקבוצות תמיכה או פנייה לייעוץ מקצועי יכולים לספק נחמה, הבנה, הכלה והרגעה.

  4. עיסוק בתחביבים או בפעילויות להרגעה –
    עיסוק בפעילויות אהובות, אפילו למשך זמן קצר מדי יום, מטעין באנרגיה חדשה, מעורר רגשות נעימים של שמחה, סיפוק והנאה ומספק הרפיה: קריאה, האזנה למוזיקה, טיול רגלי על חוף הים, אמבט עם שמנים ריחניים או כל דבר אחר שעושה טוב על הלב.
 
מתי לפנות לעזרה מקצועית?
מתח נפשי במהלך ההיריון הוא עניין שכיח, שראוי לתשומת לב ולהתייחסות.
על ידי שימוש בגישות טיפוליות, כמו גם אימוץ טכניקות הרפיה מעשיות, נשים הרות יכולות להתמודד ביעילות עם מתח ולקדם את הרווחה הנפשית שלהן.
עם זאת כדאי לזכור, שטכניקות לעזרה עצמית יכולות להועיל, אבל חשוב לזהות מתי יש צורך בעזרה מקצועית.
כאשר הלחץ הוא כזה שפוגע בתפקוד, פוגע ביכולת ליהנות ולהמשיך בשגרת החיים, מלווה בתסמינים שונים או גורם לחרדות ולדיכאון, מומלץ לפנות לעזרתו של מומחה.
כאן נכנסת לתמונה הקליניקה של עמית בן דוד, המתמחה בטיפול אינטגרטיבי ומשלב בין אימון בגישת CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי), שיטת החופש הרגשי (EFT) ולתכנות נוירו-לשוני (NLP).
אם את מרגישה שהלחץ מוציא אותך מאיזון ומשפיע על תפקודך, את לא צריכה להתמודד עם המסע הזה לבד.
שמי עמית בן דוד, ואני מזמין אותך לקבל ליווי מקצועי, שנשען על הרבה שנות ניסיון ועל מומחיות בטיפול בסטרס, בפחדים ובחרדות.

אל תמשיכי לסבול, צרי קשר בהקדם:
ב-WhatsApp (עדיף) 0525623001
או בטלפון, לאחר השעה 16:00: 072-392-0490 |  או בהשארת פרטים בעמוד "צור קשר" באתר

מחזירים את תחושת השליטה!

לכל שאלה וייעוץ אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר או לחייג 0723920490

דילוג לתוכן