ניהול כעסים

התמודדות עם כעסים

כעס שיוצא משליטה מעיב על השגרה, מרחיק מאנשים יקרים, פוגע בביטחון העצמי, מוביל לתחושת תסכול ובסופו של יום רק מגביר את הנטייה להמשיך ולהתכעס כמעגל אכזרי שמזין את עצמו. סדנה לניהול כעסים מיועדת לאנשים שחשים שהכעס הוא בן בית אצלם, שהכעס הוא חלק מהאופי שלהם ובאופן כללי שהכעס הוא סוג של מפלצת פנימית שהולכת ונהיית ובלתי נשלטת.
אם אתם מבקשים שהכעס יפסיק לנהל אתכם, שהכעס יפסיק לחבל בחיים, ושהכעס יפסיק להוציא מאיפוס; אם חשוב לכם, שהכעס יפסיק להוות איום עבור אחרים, שהכעס יפסיק למנוע ממכם ליהנות מהדברים הקטנים, ושהכעס יפסיק להגדיר אתכם מחבל במערכות יחסים, בהתנהלות בעבודה ומעל הכול בהרגשה האישית,? טוב לדעת שבהחלט קיים פתרון – טיפול וניהול כעסים אצלנו בסדנת ניהול כעסים.

לפני שמשקיעים בסדנת ניהול כעסים מכירים במקור הבעיה

חשוב להבין שכל אחד הוא ישות נפרדת. ישות עם ערכים, מחשבות ורעיונות משלו, והרבה פעמים קשה לאנשים מסוימים להתמודד עם שוני בתפיסה.
אם מגיעים לכדי סיטואציה שבה אדם נוהג אחרת ממה שמצפים, למשל עוקף בתור מבלי לבקש (בעוד שאנו חושבים שזוהי התנהגות פסולה ומזלזלת), ישר חשים בכעס שעשוי להוביל לעימות מילולי ואף ליותר מכך.
בעוד שאם כבר חשים בכעס שמציף אותנו יש ללמוד לבטא אותו בצורה שאינה הרסנית, מוטב ללמוד איך להימנע מהכעס מלכתחילה.
לצורך כך אנחנו צריכים להבין שאפשר לראות את הכעס כמהות עם שני שורשים: שורש הציפייה ושורש החרדה.
סדנה לניהול כעסים מאפשרת לייצר שינוי בשני השורשים האלו. 

ציפייה כשורש לכעס כדי שייווצר כעס, תחילה צריכה להיות ציפייה שהדברים צריכים לקרות בצורה מסוימת למשל:

  • "הם אמורים לדבר אליי בצורה מכבדת"
  • "הם צריכים להתנהג בנימוס"
  • "הוא אמור לעמוד בתור כמו כולם"
  • "היא הייתה צריכה להגיע בזמן"
  • "הם אמורים להבין את זה לבד"
  • "העולם צריך להיות הוגן"
  • "היא אמורה להבין אותי"
  • "הוא אמור להיות יותר מתחשב"

כאשר יש פער בין המציאות לבין הציפיות – נוצר כעס. מכאן אפשר להבין שאם נמצא דרך לסגור את הפער בין המצוי לרצוי, הכעס יתפוגג. ברור שברוב המקרים לא נוכל לשלוט בהתנהגות של אנשים אחרים ולא נוכל לשלוט בדרכו של עולם. במילים אחרות לא נוכל פשוט להקיש באצבעותינו וליישר את המציאות לפי הציפיות שלנו. כך שבסופו של דבר עלינו לקחת אחריות וליישר את הציפיות שלנו למציאות.

עלינו להבין שהציפיות שלנו הן רק דעה. שכל התנהגות של כל אחד תמיד נובעת מהשאיפה שלו להרגיש יותר טוב. גם השאיפה שלנו היא תמיד להרגיש יותר טוב. כך שלא באמת נוכל לשפוט את המניע השורשי להתנהגות של האחר, שהרי הוא משותף לשנינו. מה שנשאר לנו הוא לשפוט ולבקר את האופן שבו האחר מנסה להרגיש יותר טוב (למשל הוא עוקף בתור או חותך בכביש או מתנהג בגסות וכו'). אך גם כאן לא באמת נוכל למצוא "אשם". הרי יש סיבה שהוא בוחר לפעול כך. למעשה יש אינספור סיבות לכך שכלל אינן נובעות מהאדם עצמו ומעולם לא היו הבחירה שלו. למשל החינוך שקיבל, המטען הגנטי שירש, המאורעות שעבר בילדות ולמעשה כל מסלול ההיסטוריה האישית שלו. לא באמת ניתן להפריד את הבחירות של אדם מאינספור גורמים נסתרים שמעצבים אותן עבורו ושמעולם לא היו נתונים לבחירתו. ההתנהגות שאנו רואים בחוץ היא רק קצה קצהו של הקרחון – ואנו ממהרים לשפוט, לבקר ולהאשים את אותו קצה של קרחון כאילו היה הקרחון כולו – פשוט מכיוון שהוא החלק היחיד שנגלה לפנינו מעל פני המים…

כל כעס מקורו בחרדה

מתחילים להבין לאן הדברים הולכים? ובכן עתה נעלה רמה נוספת ונציין שאדם שחש כעס רב בעצם מונע מפחד גדול ואף עשוי לחוש חרדה – כל כעס/זעם מבוסס על חרדה. שנסביר? אדם כועס כי הוא מפחד שמשהו יקרה, כך שהוא משתמש בכעס כדי להשיג מה שרצוי – הרגל שרכשנו עוד בילדות (ילדים רבים שרוצים שיוותרו להם על משחק בוכים וזורקים בכעס דברים על הרצפה). במילים אחרות כל כעס נולד מכיוון שיש רצון להשיג משהו וחרדה שלא נצליח להשיג את המשהו הזה בגלל התנהגות של מישהו אחר או טעות של עצמי. שנדגים? אם אנו עומדים בתור לקנות משהו בחנות, הרצון המקורי שלנו הוא לסיים כמה שיותר מהר עם התשלום בקופה כדי שנוכל לצאת כבר מהחנות ולנוח או להספיק לפגישה למשל. אם עוקפים אותנו בתור, אנו עשויים לחוש חרדה  למשל מכך שנצטרך לשהות זמן רב יותר באי הנעימות של התור, או לאחר לפגישה, או אפילו לחשוש מה יקרה אם כולם יעקפו בתור ולא יהיה יותר סדר, מה יקרה לי אם ארשה שאנשים ימשיכו "לדרוך" עלי ולהתעלם מהנוכחות שלי וכדומה, כלומר הכעס נובע מחרדה, מפחד מהותי שהמעשה של אדם מסוים יוביל לאי נעימות או אפילו לנזק משמעותי. אי לכך לא מעט פתרונות שנוגעים לכעסים מושתתים על פתרונות שנוגעים חרדה, כולל כמובן סדנת ניהול כעסים.

תחושת הכעס והסכנה שעומדת מאחוריו

הכעס נובע כאמור כאשר משהו או מישהו מתבצע או נוהג לא באופן הרצוי. מקור הכעס נוגע לאותו פער בין מצופה לקיים. כך למשל אנו מצפים שאדם תנהג למשל איך שאנו היינו מתנהגים אם היינו במקומו, אך כשהוא נוהג אחרת, הרי שהכעס ממהר להציף. אז מצד אחד תחושת כעס יכולה להיות נחוצה, במיוחד כשהיא מובילה להגנה. עם זאת, כאשר המצב יוצא משליטה והכעס משתלט בכול פעם שנכשלים, נעלבים, או נדחים, הרי שאז רצוי לקבל עזרה – לעבור סדנה לניהול כעסים.
הרבה פעמים השתתפות בסדנה לניהול כעסים אינה רק מצליחה לשנות גישה ולשלוט בכעסים, אלא היא בין היתר היא גם מצליחה לטפל במקור הבעיה, למשל באותו זיכרון ילדות שעליו "יושב" הכעס.
הרבה פעמים הכעס פשוט נאגר כיוון שלא מאפשרים לו לקבל ביטוי. במקרים שכאלו הוא עשוי להתעצם ואף עשויים להפנות אותו כלפי עצמנו, פעולה שעלולה להוליד שנאה עצמית ואף מחלות גופניות, כגון לחץ דם גבוה, אולקוס וכדומה.

נהלים את הכעס באמצעות הרפיית ג'קובסון

מי שמורגל בכעס רב בעצם מפרש במשך היום לא מעט חוויות כמרגיזות ומכעיסות. מכאן שלצד הנפש הבוערת, גם הגוף סופג לא מעט ועל כן נדרש לשחרר אותו. כידוע קיים קשר ישיר בין הגוף לנפש, ועל כן ברגע שהגוף יותר משוחרר, כך גם הנפש יותר חיובית. מהות השיטה היא להוביל לשחרור מהיר. אז מה עושים? בכול פעם מכווצים קבוצת שרירים אחרת (שרירי ידיים, רגליים, פנים, כתפיים וכדומה) במשך 5 שניות ואז מרפים לכ 20 שניות. אם רק חוזרים על כך 3 פעמים ביום במשך שבועיים חשים בשיפור משמעותי. 

  • תרגול נשימה נכונה – הרעיון הוא להשאיר מאחור את המתחים שנצברו במהלך היום, וזאת באמצעות נשימה נכונה. פה רבים עשויים לתהות מה כבר יכול להיות "לא נכון בנשימה", פעולה כה בסיסית, ועל כן נענה שמאוד משנה מאין מגיעה הנשימה, מהי התדירות שלה, עד כמה הנשימה עמוקה, מהיכן בגוף היא מגיעה וכדומה. אם רק מקפידים לנשום נכון זוכים להזרים חמצן לגוף באופן בריא ופשוט נרגעים – גוף ונפש.
  • מיינדפולנס – אם רק מתרגלים שיטת מיינדפולנס, זוכים להתייחס לרגע הזה ללא כל שיפוטיות, כך שהתגובה תגיע ממקום הרבה יותר מציאותי ואילו המוח יימנע מפרשנות מאיימת. יותר מזה, קשיבות לרגע מסייעת לאתר את הסיטואציה הבעייתית עוד בשלבי התפתחות הכעס, כך שזוכים לעצור את התגובה המידית (של הכעס) ולהכניס למשוואה שיטות רוגע שנלמדו בסדנה לניהול כעסים. כך למשל אם עוקפים אותנו בסופר, לא נמהר לצעוק ולהיעלב, אלא נעצור להבין כיצד אפשרי לנהל את הסיטואציה באופן יותר נעים ויעיל.
  • קבוצת תמיכה – סדנה ניהול כעסים הרבה פעמים נעשית אחד על אחד, לצד מאמן אישי, אך גם ניתן למצוא קבוצות תמיכה בנושא. אלו מלמדות שלא מדובר בבעיה פרטנית, אלא בבעיה שאינה מבדילה בין נשים לגברים, או בין אנשי הייטק לחקלאים. בנוסף, הקבוצה נותנת כוח לשתף וללמוד מהצלחות של אנשים אחרים.
  • CBTטיפול CBT שליטה במחשבה. ציינו שכעס הרבה פעמים נובע מאי התאמה בין ציפייה אישית להתנהגות של אנשים, ועל כן אם רק נלמד לשלוט על המחשבה (ואף על הציפייה), הדברים עשויים להסתדר. מכאן שיש ללמוד אלו ציפיות אינן הגיוניות ובמקביל אלו תגובות אינן מקדמות. כמו כן, נלמד התניות חדשות (בשיטת EFT- שיטה שמייצרת חופש רגשי באמצעות שילוב של מרכיב פסיכולוגי עם רפואה סינית), כלומר נלמד מה עושים כאשר ערים לסיטואציה מרגיזה. האם ממהרים להתרגז או לחלופין ממהרים לשלוט על תחושת הכעס מבלי "לאגור" אותה בפנים.

ניהול כעסים טיפים

רבים מחפשים אחר טיפים וגם כאן דיברנו על כמה טיפים לניהול כעסים, אך נציין שהרבה פעמים שלא מספיק לקרוא כמה טיפים ולצפות שהרגל כל כך טמוע ישתנה בין לילה. הקושי הגדול ביותר הוא להודות שזקוקים לקבל עזרה. ברגע שמודעים לכך מדובר בקבלת החלטה להשתנות – לרצות טוב יותר עבור צמי ועבור הסביבה הקרובה. 


ניתן לראות כיצד ניהול כעסים נעזר בכול אותן שיטות שמסייעות במצבי חרדה – מדובר בניהול רגשי לכל דבר. אז כן, צריך רצון לשנות, ניהול כעסים מצריך ליווי מקצועי ומגוון שיטות עשויות להתחבר ולהוביל לעבר המטרה הכה חשובה  להרגיש טוב יותר בגוף ובנפש וליהנות מכל מה שמשתמע מכך מקצועית, חברתית, זוגית ומשפחתית.

בהצלחה!

הרשמו עכשיו לשיחת ייעוץ ללא תשלום!

דילוג לתוכן