עייפות נפשית

תשישות נפשית

נכנסתם מוקדם למיטה אבל שוב בבוקר חשים חסרי אנרגיה? היום רק התחיל וכבר מייחלים לסוף שלו? לא עשיתם יותר מדי ועדיין חשים מותשים? מאוד יכול להיות שגם אתם סובלים מעייפות נפשית. אם כן במה בדיוק מדובר, מהם התסמינים, מדוע מדובר במחלה נפוצה בעידן הדיגיטלי וכמובן מה ניתן לעשות כדי להשאיר את אותה תחושת מעיקה מאחור? לרשותכם מידע מקיף אודות אחת מהתופעות היותר מדוברות במאה ה-21.

עייפות נפשית במאה ה-21

עייפות נפשית היא מצב שנוצר בעקבות מתח מתמשך, כך שאט אט התחושה המעיקה פוגעת בשלל מישורים. זה כולל את התחום התעסוקתי, הזוגי, החברתי וכדומה. עם זאת, החדשות הטובות הן שאינכם לבד. מדובר באחת מהתלונות היותר נפוצות שבהן נתקלים רופאי המשפחה של העידן המודרני. מהו אם כן הקשר של העידן הנוכחי? ובכן לצד הנוחות הגוברת שהעידן הטכנולוגי מציע (ניתן לשלוח מייל עבודה מכל מקום ובכל שעה וניתן לבצע רכישה מכל מקום ובכל שעה), כך גם הציפיות שלנו ושל הסביבה נהיות הרבה יותר גבוהות. כיום אנחנו נדרשים להספיק יותר, פשוט כי זה אפשרי.

אם נוסיף לכל זאת את הטענה הידועה שזמן שווה כסף, ואת הכבוד הרב שרוחשים כיום להישגיות, הרי שניתן להתחיל להבין כיצד זמן חופשי נטול מטרה תועלתנית נהיה מצרך יקר, כך שרוב האנשים נמצאים במרדף בלתי נגמר, ועל כן גם אם יש מספיק זמן לישון, התודעה לא באמת פנויה, אלא היא בעיקר עסוקה במחשבה מה שכחנו, מה צריך לעשות, מה הספקנו וכדומה.

עייפות נפשית

מי סובל מעייפות נפשית?

עייפות נפשית היא תופעה נפוצה, כך שיכולים לסבול ממנה מבוגרים, ילדים ובני נוער, ופה נציין שמעניין לבחון מאפיינים אישיותיים. ובכן, בין היתר אנחנו מדברים על אנשים שמבקשים כל הזמן להצטיין (אם בלימודים, או אם בעבודה). באנשים שנדרשים לבצע בו זמנית מספר מטלות (כך למשל נשים נדרשות גם להיות אימהות במשרה מלאה וגם להחזיק במשרה מצליחה). באנשים שמתמודדים מול מגוון אתגרים, למשל בעיות זוגיות לצד קשיי פרנסה. באנשים שהם פרפקציוניסטיים, כך שתמיד חשים שהם מסוגלים לבצע את המשימה טוב יותר. באנשים שיש להם בעיות רקע נפשיות/פסיכולוגיות, כגון רקע של חרדה או דיכאון. באנשים שעוסקים בעיסוק חסר משמעות מבחינתם, וכמובן שגם מדובר באנשים שסובלים מדימוי עצמי נמוך, כך שהם כל הזמן מרגישים לא מספיק מוצלחים, ושכל הזמן יש מהם ציפיות גבוהות ובלתי ממומשות.

תסמינים נפשיים

מעבר לתחושת עייפות בלתי נגמרת, עייפות נפשית מעיקה במגוון מישורים מקבילים. להלן הצצה:

  •  עומס רגשי
  • דאגת יתר מובילה לפגיעה קשה באיכות השינה.
  • כאשר האנרגיה בגוף נמוכה לאורך זמן, קל מאוד לשקוע בתחושת דיכאון – לאבד תקווה לחזור למוטב.
  • כעס גובר על הסביבה המידית.
  • חוסר אנרגיה
  • תחושת לחץ
  • תחושת מתמדת שנמצאים על הסף, כך שגם אם מישהו נחמד ישאל שאלה רלוונטית, התחושה היא שעשויים לצאת עליו ללא סיבה נראית לעין.
  • מחשבות שאינן מרפות
  • אפתיה כוללת
  • תחושת כללית של חוסר משמעות
  • חוסר שביעות רצון גורף
  • אי שקט
  • דריכות נפשית גבוהה
  • דאגה תמידית

תיאורים פיזיים

כשתחושה של עומס לצד חוסר אנרגיה מיישרת קו עם המצב הרפואי, ניתן למצוא מגוון תסמינים פיזיים שבחלקם מדמים תחושת חרדה. להלן תמונת מצב כוללת:

  •  כאבים כרוניים לא מוסברים
  • מתח גבוה בשרירים
  • חוסר תאבון
  • בעיות קשב
  • פגיעה ביכולת לעבד כראוי מידע
  • לחץ בחזה
  • בעיות בזיכרון
  • דפיקות לב מואצות
  • כאבי ראש
  • בעיות בקיבה, כגון עצירות או שלשולים

תופעות לוואי

מי שסובל מעייפות נפשית עשוי לפתח מגוון בעיות פסיכולוגיות, כגון דיכאון ואף חרדה. מעבר לכך, התחושה הקשה שאינה מרפה עשויה לפגוע בעבודה, בכישורי ההורות שלנו, במערכת היחסים שלנו וכדומה. הנקודה היא שכשלא נמצאים בשיא שלנו, עשויים לפעול ממקום של חוסר סובלנות, ויש לכך מגוון השפעות.

אבחון של עייפות נפשית

מראש נציין שלא כל מי שסובל מעייפות רגשית יסבול מאותם תסמינים, אך באופן כללי ניתן לאבחן עייפות נפשית בהתאם להיבטים הבאים:

  •  שינה טובה אינה מובילה לשיפור במצב
  • לא קיים אבחון רפואי שמסביר את התחושה (למשל אין מדובר באנמיה)
  • רגישות יתר לגירויים. רגישות יתר לרעשים, לתנועות, לריחות וכדומה. כל אלו עשויים להגביר את תחושת הלחץ ולהקשות להתרכז.
  • זיהוי מגוון היבטים שציינו. הן מהתחום הנפשי והן מהתחום הפיזי.

עייפות נפשית - מה עושים?

אם חושבים שמה שעובר עליכם בתקופה האחרונה היא אכן עייפות נפשית, מוטב להעלות הילוך ולבחון זאת באופן מקצועי, ומראש לדעת שאכן מדובר במצב זמני שקיים עבורו טיפול יעיל. אם אכן פניתם לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש ונמצא שאכן מכך סובלים, יש להבין שעבור כל מטופל נדרשים להתאים טיפול אישי, וזאת בהתאם למאפיינים אישיותיים, כוחות פנימיים וכמובן שגם בהתאם לרמת הקושי של התופעה.

3 שיטות לטיפול בעייפות נפשית

  1. טיפול קוגניטיבי התנהגותי – במקרה של עייפות נפשית טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע בכמה מישורים. ראשית הוא מסייע להירגע ושנית הוא מעניק כלים שמווסתים את תחושת הלחץ. כמו כן, ראוי לציין ששיטה זו מונעת את ההתמקדות במחשבות שליליות – מלמדת להמיר מחשבה שלילית במחשבה חיובית.
  2. מיינדפולנס – שיטת מיינדפולנס מלמדת כיצד להיות קשובים לכאן ועכשיו ללא שיפוטיות. השיטה מאפשרת להתרחק מאותן מחשבות מעיקות ובו זמנית להגביר את הקשב לסביבה, עובדה שמסייעת להביט על השגרה בצורה יותר מפוקחת, כזו שעשויה להוביל לשורה של מסקנות רצויות (למשל להאציל סמכויות). אחד מהיתרונות הבולטים של השיטה טמון בעובדה שמספיקות כמה דקות של תרגול ביום כדי לייצר הבדל משמעותי.
  3. EFT– שיטה זו מסייעת להתחבר לאינטליגנציה הרגשית, מטרה מאוד חשובה כאשר סובלים מתשישות נפשית. בשיטה זו מתופפים עם קצות האצבעות על מסלולי אנרגיה בגוף – בהתאם לרפואה הסינית, וזאת מתוך מטרה לפתוח חסמים אנרגטיים. מכאן שאם חשים ששוב תשישות נפשית משתלטת, יש למצוא מקום רגוע, לומר מילים חיוביות שרלוונטיות לסיטואציה, ובו זמנית לתופף קלות על אותן נקודות אנרגיה שלמדנו להכיר.

טיפול עצמאי בעייפות נפשית

יש לא מעט דברים שניתן לעשות לבד כדי לתמוך בתהליך הריפוי. להלן כמה כיוונים

  • פעילות גופנית – אין לראות בפעילות גופנית כמו "עוד" משימה שיש להתמודד מולה, אלא מדובר בפעילות שגם ממריצה, שגם מייצרת תחושה טובה ושגם מוכיחה שאנחנו יכולים לעשות משהו עבור עצמנו, כך שמדובר באלמנט משמעותי. כמו כן, מעבר לפעילות גופנית, מומלץ להכניס לשגרת היום חוג, פגישה עם חבר, טיול רגלי, תרגילי נשימה וכדומה – פעולות שמייצרות תחושה טובה.
  • הגדרת גבולות ומשימות – אם מרגישים שהעבודה חורגת לשעות הפנאי, יש להגדיר מראש באלו תנאים ושעות עובדים. כך למשל אם בארוחת הערב נכנס מייל מהעבודה, יש לקבל החלטה שפותחים אותו רק מחר.
  • יותר מים ופחות קפה – מים מעניקים תחושת חיוניות, ומנגד הם לא מעניקים תחושת אנרגיה מזויפת.
  • תרומה – מחקרים מראים שתרומה מובילה לתחושת מסוגלות, ועל כן אם זה אפשרי, מוטב למצוא כיצד ניתן לסייע לאחר.
  • בונים לו"ז יומי – תבנו לו"ז (יומי/שבועי) הגיוני ואפקטיבי.
  • צמצום גירוי חושי – עבור רבים יהיה נעים ויעיל לצמצם עד כמה שניתן גירויים מסביב. זה אומר למזער קולות (השתיקו התראות של הנייד ואל תעבדו לצד רדיו פועל) ואפילו מוטב להימנע מגירוי יתר של ריחות.
  • בחינה עצמית – לפעמים מדובר בסיבה זניחה שניתן לפתור בקלות. כך למשל אם יודעים שהולכים לישון כל לילה מאוחר רק כי מתפתים לראות עוד פרק, או אם יודעים שישנים לצד הנייד שממשיך להשמיע צלצולים בעת השינה, אל תתפלאו אם בבוקר שוב קמים עייפים. מה אם כן עושים? משנים הרגלים! באותה נשימה נציין שאם מודעים לעובדה שלקחתם על עצמכם יותר מדי פרויקטים, מאוד ייתכן שאם תיקחו צעד אחד אחורה, תחזרו לחוש בשליטה, כך שהאנרגיה לא תאחר להגיע.
  • האצלת סמכויות – חשים שטובעים בשל עודף משימות? תשקלו להאציל סמכויות!
  • קחו הפסקה קצרה – לפעמים יום חופש אחד עשוי לייצר ריסטרט מעולה.

הרשמו עכשיו לשיחת ייעוץ ללא תשלום!
עמית בן דוד

דילוג לתוכן