עצבות

עצב

עצבות היא גוון נוסף מסך התחושות שיש לנו והיא אחת מהתחושות היותר משמעותיות וחשובות. עצבות יודעת להיות בריאה ותחושת עצבות היא בהחלט טבעית.

זה בריא והגיוני להיות עצוב כששומעים שקרה משהו רע למישהו, ביום הזיכרון, אם מרגישים שהעלבנו מישהו, אם נפרדים מאדם אהוב, אם חשים חוסר אונים, אם מתאכזבים וכדומה.

עם זאת, יש לשים לב מתי העצבות אינה חולפת, אלא נהיית גוון נוסף מהיום יום לאורך זמן, וזאת כי עצבות כרונית אינה בריאה, כן מעיקה ואף עשויה להידרדר ולהיות מסוכנת.

סיבות חיצוניות שמובילות לעצבות

  •  פיטורין מהעבודה
  • בעיות במערכת היחסים
  • פרידה ממישהו
  • כישלון
  • בדידות
  • אי תמיכה מהסביבה
  • אכזבה וכדומה

 

סיבות פנימיות שמובילות לעצבות

  •  תחושת מועקה
  • תחושת איבוד שליטה שנוגעת לאנשים, הישגים, רכוש וכדומה. אובדן שכזה פוגע קשות ועל כן עשוי להשפיע על האופן שבו תופסים את העולם, את הסביבה ואף את עצמנו.
  • קושי לאזן בין אירועים שמחים לעצובים, כך שאם חווים אירוע טרגי, לעומת אנשים אחרים הרבה יותר קשה להשאיר את תחושת העצב מאחור.
עצבות

כיצד מתנהלת עצבות בריאה?

על מנת להבין מתי העצבות צריכה להאיר נורת אזהרה, נסביר מהי עצבות בריאה.

ובכן עצבות תקינה היא כזו שמיועדת להתמודד עם אכזבה או חוסר הצלחה, והיא אמורה לחלוף יחסית מהר, בתוך כמה ימים. כמו כן, עצבות תקינה מאפשרת להמשיך לקיים אורח חיים תקין – אינה משפיעה על איכות התפקוד.

מדוע בריא להיות עצובים?

ראשית נציין שעצבות היא תחושה טבעית ואם לא ניתן לה מקום, פשוט נצא מאיזון. מעבר לכך, עצבות מסייעת להתמודד עם מגוון משברים והיא מסייעת להסתגל למצבים חדשים. ראוי להבין שאם לא ניתן מקום אמתי לעצב שחשים, לא באמת נוכל להיות שמחים. מדובר באיזון טבעי ורגיש, כך שבאמצעות השוואה נלמד להתייחס טוב יותר למגוון סיטואציות.

כמו כן, כאשר לומדים להתייחס אל עצב כאל בעיה ולא כאל גורם עוין, זוכים להעמיק קשרים, זוכים להיות אמתיים, זוכים לסייע לאחרים שחווים אותו סוג של קושי, זוכים שיחושו כלפינו חמלה (וזוכים לחוש חמלה כלפי האחר), יותר קל לבקש עזרה ומעל הכול זוכים להציג את עצמנו ולתפוס את עצמנו כאנושיים.

לצד כל היתרונות הנפשיים שציינו, מעניין לציין שעצבות תומכת גם במישור הקוגניטיבי. מחקרים בתחום מראים שמצבים עצובים מובילים לכך שנזכור המון פרטים. כך למשל אם תעצרו להיזכר במקרה עצוב שחוויתם, תגלו שאתם זוכרים אותו היטב. לעיתים אלו זכרונות משמעותיים שהייתם רוצים לשמור למרות העצבות.

סממנים של עצבות בעייתית

כאשר העצבות אינה חולפת, כאשר העצבות פוגעת באיכות החיים שלנו ושל הסובבים, כאשר העצבות עוצרת את מהלך החיים וכאשר העצבות גורמת להתעורר וללכת לישון עם תחושת מועקה, משהו בהחלט אינו כשורה.

להלן מספר תסמינים שמעידים על עצבות עמוקה:

  • חוסר הנאה וחוסר יכולת לחוש שמחה
  • התכנסות והסתגרות
  • נטייה לבכי
  • התנחמות באוכל/ קניות/ סמים/ אלכוהול
  • ירידה כללית בחשק – איבוד עניין ביוזמות, הנאות וכדומה.
  • תחושת חרדה
  • הימנעות ממצבים מאיימים
  • בעיות בדימוי העצמי
  • עייפות

תופעות לוואי של עצבות פתולוגית

כפי שציינו, כאשר העצבות יוצאת משליטה והיא נמצאת ברקע ברמה שאינה תקינה ושמפרה את האיזון ואת שגרת החיים, היא גם עשויה להוביל למגוון תופעות לוואי לא נעימות. להלן מבחר תופעות לוואי שרלוונטיות לתחושת עצבות מתמשכת ועמוקה.

  • תחושת תסכול

  •  פחד או אפילו חרדה ממצבים וממחשבות שליליות

  •  תחושת פסימיות וחוסר תקווה

  •  תחושת ייאוש

  •  כעס – יש אנשים שבמקום לאגור את תחושת העצב בפנים, או במקום להעניק פורקן ע"י בכי, מוצאים את עצמם פונים למקום של כעס. הכעס יכול לבוא לידי ביטוי במגוון מישורים. הוא עשוי לבוא לידי ביטוי באמצעות ויכוחים, צעקות, מריבות, התנהגות בוטה וכדומה.

הקשר שבין עצבות ודיכאון

עצבות ודיכאון אלו שתי תחושת קשות ודי דומות, כך שרבים נוטים לבלבל בין שתיהן, ופה נציין שמדובר בשתי תופעות שונות, אך בעלות קשר מעניין. עצבות עשויה להפוך להיות דיכאון אם לא מתמודדים עמה היטב. אם לא נותנים מקום לעצבות ומנסים להתעלם ממנה היא בהחלט עשויה לשנות צורה – לגדול ולהתעצם.

במקביל, עצבות היא לעיתים סימפטום של תחושת דיכאון, אם כי דיכאון יופיע לצד סימפטומים נוספים. אם נעצור להשוות בין שני המצבים, נמצא שדיכאון מציג תופעה הרבה יותר חמורה, מדובר בהפרעה מתמשכת שנוגעת לבריאות הנפש והיא נוטה להשפיע באופן מהותי על שגרת החיים.

פה נחדד שאם מופיעים מגוון תסמינים שנוגעים לפגיעה מהותית בשגרת החיים, מוטב לפנות לקבל סיוע מקצועי, כי אין זה משנה אם מדובר בדיכאון או בעצבות עמוקה – מדובר בפגיעה קשה ואף מסוכנת בשגרה ובאיכות החיים.

איך להעביר עצבות - מספר דרכים יעילות להתמודדות

  • האנשה – תנסו להאניש את תחושת העצב. תחשבו איזו דמות הכי נכון "להצמיד" לה. כיצד הדמות נראית, כיצד היא לבושה, מהי ההבעה שלה, כיצד היא הולכת וכדומה. שיטה זו מאפשרת להתנתק חלקית מהעצב, לשים אותו לרגע בצד, כך שגם ההתייחסות הכללית לתחושה הקשה הופכת להיות יותר נשלטת. מדובר ביצירת יקום צדדי שניתן לחזור ולהתעמק בו, אך גם ניתן להתנתק ממנו.
  • תדברו על זה! מאוד עוזר למצוא אדם שנוח לדבר עמו ללא מסכות – פשוט לדבר על העצבות שחשים. דיבור הרבה פעמים מציב דברים בפרופורציה, מאפשר לקבל נחמה ועידוד וכמובן שגם מעניק פורקן חשוב.
  • תפנו לטבע – לעיתים יציאה לחיק הטבע מזכירה לנו כמה העולם גדול, מפתיע, משמעותי וכל יכול, כך שגם אם שרויים בתחושת עצבות עמוקה, ניתן לשאוב השראה ואף תחושת תקווה מהכוח המתפרץ של הטבע.
  • חוסר שיפוטיות עצמית – חשוב לדעת שאם עצובים במשך תקופה מסוימת, אין לראות בכך חולשה ואין לראות בכך חוסר תקווה. יש לקבל את המצב ואפילו לחבק אותו. רצוי לדעת שלא מדובר במשהו רע, אך כן מדובר בתחושה זמנית שהיא רק עוד שלב בדרך המופלאה והבלתי צפויה של החיים, כך שאין לדעת לעבר איזו הצלחה פוסעים.

טיפול רגשי בעצבות

בכוחו של טיפול רגשי לייצר מודעות, לתת מקום וכמובן להראות את הדרך לחזור להחזיק בתחושה טובה. על מנת להפיק את המרב, חשוב לדעת לשלב נכון בין שיטות הטיפול השונות (בהתאם לשורה של מאפיינים אישיים) וחשוב לבחור במטפל שנעים להתנהל עמו.

להלן 3 שיטות טיפול רלוונטיות:

NLP – שיטה זו מבקשת לתעל את עולם המילים כדי להיטיב את ההתנהלות של המוח. מדובר בשיטת טיפול קצרה ויעילה עבור טיפול בעצבות, וזאת כי היא מלמדת לייצר שינוי מהותי בפלטת הרגשות, כולל בתחושת העצבות.

 

ברגע שמשנים את הרגש, גם משנים את המחשבה, וכמובן שגם את האופן שבו מגיבים. מכאן שאם חווים מקרה שמוביל לעצבות, נלמד כיצד להתייחס לתחושה הייחודית ממקום שמסייע לצמוח ולא ממקום שמוביל לקמילה. הרעיון הוא להתייחס אל תחושת העצבות ממקום יותר מחבק ואף לצד תחושת תקווה, כך שבין היתר גם המעשים שלנו יהיו יותר בריאים, משמע השיטה מלמדת כיצד לחוש עצב מבלי שנסתגר, נאבד עניין וכדומה.

 

CBTטיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע לטפל באופן מהיר בעצבות מתמשכת. גם פה שמים דגש על שינוי מחשבתי, מתוך מטרה לשנות את ההתנהלות וכמובן שגם את התחושה הכללית, כך שמסייעים לסגל מחשבה בריאה והגיונית שמקלה על התחושה הקשה. שיטה זו אינה "חופרת" בעבר, אלא מתייחסת לקשיים עכשוויים, מעניקה פתרונות מעשיים ואף באמצעות תרגילים קצרים מלמדת אודות היכולות לצעוד לעבר היעד הרצוי. כמו כן, בין היתר הצלחת השיטה מתבססת על טיב הקשר בין איש המקצוע למטופל, כך שחשובה תקשורת זורמת.

 

EFT – הרבה פעמים תחושת עצבות משתלטת ללא סיבה נראית לעין, ועדיין אט אט שוקעים, ועל כן טוב להכיר שיטה שניתן ליישם בפשטות ובמהירות בכול רגע שבו מרגישים שעצבות מתחילה לסגור עליכם. שיטת EFT (טכניקת השחרור הרגשי) היא שיטה מקבילה לדיקור הסיני, אם כי היא מתמקדת בפן הנפשי. פה במקום מחטים עושים שימוש בקצות האצבעות, וזאת ע"י לחיצות קלות על נקודות המרידיאניים, לצד שילוב של משפטים מחזקים.

הרשמו עכשיו לשיחת ייעוץ ללא תשלום!
עמית בן דוד

דילוג לתוכן