איך להפחית לחץ נפשי: אסטרטגיות יעילות להחזרת האיזון הפנימי

איך להפחית לחץ נפשי: אסטרטגיות יעילות להחזרת האיזון הפנימי

בעולם המהיר של היום, השכיחות של מתח נפשי הפכה לדאגה דחופה. הדרישות הקבועות של עבודה, מערכות יחסים וחיי היומיום, עלולות לגבות מחיר מהרווחה הנפשית שלנו, ורבים מוצאים עצמם תוהים איך לשחרר לחץ נפשי או איך להוריד סטרס, והאם זה בכלל אפשרי בתוך קלחת של מציאות דוחקת ומרובת לחצים.

הבשורה היא, שבהחלט אפשר להוריד לחץ נפשי ואין סיבה להעביר חיים שלמים בסבל.

ישנן אסטרטגיות הורדת לחץ יעילות, שכל אדם יכול ללמוד אותן בעזרת הנחייה נכונה, המאפשרות להשיב את האיזון הפנימי ולמצוא שלווה גם בזמנים או במצבים עמוסים וקשים יותר.

בשורות הבאות נחקור עצות וטכניקות של עמית בן דוד, מטפל ותיק ומנוסה, המשלב בעבודתו טכניקות CBT , NLP ו-EFT להפחתת מתח ולפיתוח חוסן נפשי ודרכי התמודדות המיטיבות עם הגוף והנפש כאחד.

לחץ נפשי
להפחית לחץ נפשי
הבנת מתח נפשי
מתח נפשי מתייחס לתגובה הרגשית, הקוגניטיבית והפיזיולוגית למצבים מאתגרים או שליליים. זה יכול לנבוע ממקורות שונים כמו לחץ בעבודה, דאגות כלכליות, בעיות ביחסים או ציפיות אישיות. מתח כרוני יכול להשפיע באופן משמעותי על הרווחה הנפשית ועל הבריאות הכללית, לתרום למצבים כמו חרדה, דיכאון ושחיקה. הכרה בצורך באסטרטגיות יעילות להפחתת מתח, היא חיונית לשמירה על חיים בריאים ומאוזנים.
 
איך להתמודד עם לחץ נפשי? שלוש גישות ייחודיות
אחד מתחומי המומחיות של עמית בן דוד הוא טיפול במתח נפשי.
הקליניקה מציעה טיפול משולב באמצעות מספר שיטות בעלות יעילות מוכחת בהפחתת מתח, שמעצימות ומקנות כלים ישימים ונוחים ליישום כדרך חיים. השילוב בין השיטות נעשה תוך התאמה לצרכים ולמטרות האישיות של המטופל.
לכל אחת מהשיטות יתרונות ועקרונות ייחודיים משלה:
 
1. אימון בגישת CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי)
CBT היא גישה מבוססת ראיות, המתמקדת בהבנת הקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגויות מתוך הנחת יסוד, שכולן קשורות זו בזו.
עקרון הליבה של השיטה, הוא לסייע לאנשים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה ואמונות שליליים, התורמים למצוקה רגשית ולהתנהגויות .
על ידי זיהוי ועיצוב מחדש של הדפוסים הקוגניטיביים ניתן לקדם דפוסי חשיבה בריאים יותר, שמובילים לתגובות רגשיות אדפטיביות יותר ולשינויי התנהגות.
אחד היתרונות המרכזיים של CBT הוא המעשיות והיעילות של השיטה בטיפול במגוון מצוקות נפשיות, כולל סטרס, דיכאון, הפרעות חרדה ופוביות. היא מספקת לאנשים מיומנויות ואסטרטגיות מעשיות להתמודדות עם הסימפטומים המפריעים להם, ומטפחת תחושת העצמה ושליטה עצמית.
הדגש של השיטה על התערבויות קצרות טווח וממוקדות מטרה הופך אותה לנגישה ויעילה עבור כל מי שזקוק לשיפור מוחשי ומתמשך ברווחתו הנפשית.
 
2. טכניקת השחרור הרגשי (EFT)
מתוך הכרה בתפקידם המשמעותי של רגשות בניהול מתח, גישה זו מסייעת לאנשים לחקור ולהבין את רגשותיהם, תוך שיפור מיומנויות הוויסות הרגשי שלהם.
הגישה משלבת אלמנטים של רפואה סינית מסורתית עם פסיכולוגיה מודרנית.
עקרון הליבה של EFT סובב סביב הרעיון, שבעיות רגשיות ופיזיות קשורות לשיבושים במערכת האנרגיה של הגוף. על ידי הקשה על נקודות אקופרסורה (Acupressure) ספציפיות תוך התמקדות בנושא מסוים או רגש שלילי, ניתן לכוון את המטופל לאזן את זרימת האנרגיה ולהקל על מצוקתו.
EFT ידועה בפשטות ובנגישות שלה, מה שהופך אותה לכלי רב-תכליתי לניהול מתח, חרדה, טראומה ואתגרים רגשיים שונים.

יתרונותיה כוללים הקלה מהירה מרגשות שליליים, הפחתת סימפטומים גופניים הקשורים ללחץ רגשי, והעצמה באמצעות טכניקות עזרה עצמית, שניתן לשלב בקלות בחיי היומיום.
 
3. תכנות נוירו-לשוני (NLP)
גישה ששמה דגש על האופן בו אדם תופס את העולם, באמצעות חקירת ועיצוב השימוש שלו בשפה, מתוך הבנה, כי אופן החשיבה כפי שהוא מתבטא בשפה, משפיע על הרווחה האישית ועל ההתנהגות.
הנחת היסוד של ה-NLP היא, שעל ידי הבנה ושינוי של האופן בו אנו מעבדים מידע, אנו יכולים להשפיע באופן חיובי על המחשבות, הרגשות והפעולות שלנו, וכי לכולנו כבר יש את המשאבים הפנימיים לבצע שינויים בחיינו.
מטפל NLP יודע כיצד לסייע למטופליו למצוא את הגישה למשאבים הללו ולרתום אותם באמצעות טכניקות ואסטרטגיות ספציפיות.
 
 
טכניקות נוספות להפחתת מתח נפשי
איך עוד אפשר להרגיע לחץ, ואיך מורידים את תחושת הסטרס גם מחוץ לקליניקה?
ישנן מספר אסטרטגיות מעשיות שכל אחד יכול ליישם. הנה שלוש מהן:
 
1. מיינדפולנס ומדיטציה
טיפוח מודעות לרגע ההווה באמצעות מיינדפולנס ומדיטציה הוכח כמפחית מתח ומשפר את הרווחה הכללית.
על ידי אימון התודעה להתמקד ברגע הנוכחי ולהרפות ממחשבות שליליות, אנשים יכולים ליצור תחושה של רוגע ושלווה.
כדי להתחיל תרגול מדיטציה, מומלץ למצוא מרחב שקט, לשבת בנוחות ולמקד את תשומת הלב בנשימה או באובייקט מסוים.
מטרת התרגול היא נוכחות ברגע, על ידי השבת המיקוד לנשימה או לאובייקט בכל פעם שהראש נסחף אחר רכבת המחשבות, לצד קבלה נקייה משיפוטיות של המחשבות והרגשות שעולים תוך כדי התרגול.
 
2. פעילות גופנית
פעילות גופנית לא רק מועילה לבריאותנו הגופנית אלא גם משחקת תפקיד משמעותי בהפחתת מתח נפשי. עיסוק בפעילות גופנית משחרר אנדורפינים, שתורמים להרגשה טובה ולחיוניות, ומסייע לווסת הורמוני לחץ כמו קורטיזול.
בין אם הליכה, ריצה, ריקוד, או עיסוק בספורט קבוצתי – פעילות גופנית מהנה היא ערוץ נהדר לשחרור והפגת מתחים.

 

3. פינוי זמן לפעילויות התורמות לרווחה האישית,
טיפוח עצמי חיוני לשמירה על רווחה רגשית ומאבק במתח נפשי.
הדגש הוא על עיסוק בפעילויות שמעוררות שמחה, הרפיה וביטוי עצמי, ואשר מחדשות את האנרגיה ומטעינות אותה.
זה יכול להיות תחביב, בילוי עם אנשים אהובים, קריאה, טבילה באמבטיה, האזנה למוסיקה, או בילוי זמן בטבע.
לסיכום, הפחתת מתח נפשי היא חיונית להשגת ושמירה על איזון פנימי בעולם הקדחתני של ימינו.  שילוב של טכניקות להפחתת סטרס יחד עם ליווי מקצועי, יכול לחולל פלאים ולפתוח דלת לחיים מלאים, מאוזנים, רגועים ושמחים יותר.
כאן בבלוג ניתן למצוא מידע רב נוסף על מתח נפשי, על התסמינים שלו, על המנגנון הגורם לכאבים בחזה כתוצאה מלחץ, ועוד.
שמי עמית בן דוד, מטפל מנוסה ומתמחה בשחרור ממתח נפשי ומחרדות באמצעות טיפול המשלב טכניקות מתחומי ה-CBT, ה-NLP וה- EFT.

 

למידע נוסף ולתיאום פגישה, אני מזמין אתכם ליצור קשר:
ב-WhatsApp (עדיף) 0525623001 או בטלפון, לאחר השעה 16:00: 072-392-0490 |  או בהשארת פרטים בעמוד "צור קשר" באתר

מחזירים את תחושת השליטה!

לכל שאלה וייעוץ אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר או לחייג 0723920490

דילוג לתוכן