איך לצאת מהתקיעות בכוחות עצמי?

מי לא מכיר את החוויה של להיות תקוע? בין אם זה להיות תקוע בעבודה שלא מתאימה לי, במערכת יחסים, במשקל או מצב בריאותי וכו'. מעין תחושה חסרת אונים של "הכל חסום", מבולבל, עמוס וחסר מוצא. הנטייה האוטומטית של רובנו היא לקפוא במקום עד שמישהו מבחוץ יבוא ויוציא אותנו בטובו "מהתקיעות" שלנו.
אך מה היא למעשה אותה "תקיעות"? האם נוכל למצוא אותה במציאות? נכון, לעיתים אנו מצויים במצבי חיים שהם לא לטעמנו, אך ברגע שהגדרנו את המצב כ"תקיעות" ואת עצמנו כ"תקועים" – החמרנו את המצב בכך שהתעלמנו, מבלי לשים לב, מכוחות אדירים הנמצאים בתוכנו לחולל שינוי ולקדם את עצמנו.
הכח האדיר של ההגדרה הזאת "אני תקוע", גורם לנו להאמין שבאמת אין לנו מה לעשות בעניין. ברגע שאנו מאמינים בכך אנו לו מנסים לעשות כלום, כי אין לנו מוטיבציה. מצב שכזה עלול להוביל לייאוש.
לכן יש לזכור, לכל אחד מאיתנו יש כוח אדיר שנמצא ברשותו בכל רגע: הכח להגדיר דברים כך או אחרת.
למשל: אם נאמר לעצמנו "אני תקוע! זהו. הלך עליי. אין כאן שום מוצא וכלום לא ישתנה!" בעצם הנחנו הגדרה כבדה של תקיעות על המצב ועל עצמנו והדבר עלול להוביל לרגשות תסכול וייאוש שילוו בקיפאון או בפניקה.
אבל אם נאמר לעצמנו למשל: "נכון, זה מצב לא נעים, אבל אני חי ונושם ומסוגל להתמודד בקצב שלי. וזה אומר שיש מגוון של דרכים שבהן אוכל לשפר את מצבי, כמו שבעבר הרגשתי תקוע ובסוף דברים הסתדרו. אני לא חייב לפתור את זה היום. אני גם לא חייב לדעת את הפתרון כאן ועכשיו, אבל אני יודע שיש פתרונות שמחכים לי, בקצב שנכון לי לגלות אותם. אולי התקיעות הזאת עוזרת לי לחדד את הרצונות שלי. בכך שאני יודע מה אני לא רוצה אני מגלה יותר ויותר מה שאני כן רוצה וזה אומר שבעתיד תהיה לי יותר בהירות ליצור משהו חדש וטוב ומדוייק עבורי, בקצב הנכון בשבילי".
אפשר להרגיש את ההבדל בהרגשה, לא? איך שינוי קל של הגדרה יכול לייצר מוטיבציה והקלה במקום ייאוש כבד.
אז הנה מספר צעדים פרקטיים שיעזרו לעשות סדר "ולקחת צעד אחורה" במצבים שבהם אנו מגדירים את עצמנו כתקועים:
1. עוצרים, נושמים נשימות ארוכות ועמוקות כשלוש וחצי דקות ולאחר מכן חשים את תחושת הרגשות בגוף, ללא פרשנות או התנגדות אלא באיפשור מלא, למשך עוד שלוש וחצי דקות.
2. מבינים שהתקיעות קיימת בפרשנות שלנו ולכן היא יכולה להשתנות אם נשנה פרשנות.
3. רושמים מה הפרשנות השלילית שלנו לעובדות.
4. לרשום לפחות פרשנות ואפשרות חיובית אחת שיכולה לצאת מהמצב הזה. לא להאמין לקול הפנימי שמתעקש כי רק רע יכול לצאת מהמצב הזה. להפעיל את היצירתיות!
5. לרשום לפחות פעולה חיובית אחת שאנו יכולים לעשות עכשיו בנושא.
6. לעשות אותה. פשוט לעשות!
בהצלחה!!
עמית בן דוד