איך מטפלים ב OCD?

טיפול ב- OCD

רבים מהאנשים סובלים מבעיית OCD (כ2.5% מסך האוכלוסייה). OCD מאפיינת הפרעה טורדנית כפייתית, בעיה שמאופיינת במחשבות טורדניות שחוזרות על עצמן ללא שליטה ושבתגובה מעוררות תחושת חרדה. חלק נרחב מאותם אנשים שסובלים מכך מבקשים להקל על התחושה המעיקה באמצעות חזרתיות על טקסים שסיגלו לעצמם, אם כי בעוד שמדובר בהקלה פעוטה, גם מדובר בפגיעה חמורה בתפקוד הנורמטיבי היומיומי. מה אם כן ניתן לעשות והאם אכן ניתן למצוא פתרון לבעיית OCD שמלווה לאורך שנים? כל זאת ועוד מוגש עבורכם כאן!

OCD
טקס שטיפת ידיים

הפרעת OCD - מעט מידע יבש

לרוב המחלה באה לידי ביטוי מאמצע גיל ההתבגרות והיא ממשיכה ללוות עד לאמצע שנות העשרים, אם כי גם בגילאים יותר מאוחרים היא עשויה לחבל בשגרה בריאה. בעיה זו יכולה לבוא בגלים, יכולה להישאר על מינון נמוך שמתפרץ באופן הדרגתי והיא יכולה להוביל לאירועי שיא קיצוניים. מבחינת טיפול ב OCD, נציין שהרוב הגדול של המטפלים בהחלט זוכה בהקלה משמעותית, כאשר מערך הטיפול מתמקד במטרה חשובה: הפרדה מלאה בין היתכנות להסתברות שאותם טריגרים (אלו שמובילים לאותן התנהגויות בעייתיות) אכן יתרחשו.

טקסים שמאפיינים OCD

הטקסים הרווחים ביותר נוגעים לסימטריה, ניקיון, בדיקה משנית, אגרנות וחזרתיות. מדובר בתופעות שנעשות בתדירות מאוד גבוהה, כך שהרבה פעמים מתבצעת הפרעה קשה (ואף מסוכנת) לשגרה. מבקשים דוגמאות? עברו על הרשימה הבאה:

דוגמאות לבחינה חוזרת:

  • בחינה חוזרת שהכיריים סגורים – נובע מתוך חרדה שהבית יישרף.
  • בחינה חוזרת שברז המים סגור – נובע מתוך חרדה שנהרוס את הריהוט.
  •  בחינה חוזרת שהכנסנו כל מה שצריך לתיק – נובע מתוך חרדה שנשכח אלמנטים חשובים שישבשו את שגרת היום, או מה שאנשים חושבים עלינו.
  • בחינה חוזרת שהבית נעול – נובע מתוך פחד שהשראנו את הבית פתוח ויכולים להיכנס אילו אנשים זרים.

דוגמאות ליצירת טקסים:

  • התמקדות במספר מסוים – תוך מתן חשיבות לאותו מספר נבחר וחיפוש אחריו במרחבים השונים.
  • בחינה חוזרת – הקפדה לקרוא כל צ'ק 5 פעמים לפני ששולחים אותו, או לוודא פעמיים שהרכב נעול לאחר שיוצאים ממנו.
  • חיפוש אחר תסמינים של מחלות – חיפוש יומיומי וכפייתי אחר סימפטומים של מחלות.

דוגמאות לחזרתיות:

  • קריאה חוזרת של הודעה לקראת שליחה.
  • קריאה כפולה של משפט פתיחה של כתבה.
  • דפיקה כפולה בדלת.
  • הליכה אחורה קדימה אחרי אלמנט ברצפה.

בעיות נלוות להפרעת OCD

הרוב הגדול (כ90%) מסך הציבור שסובל מהפרעה טורדנית כפייתית, גם סובל מהתנהגויות קומפולסיביות, התנהגויות שמטרתן לנסות להפחית חרדה אובססיבית. בנוסף, כ30% סובלים מטיקים ומבחינת תחלואה נלווית, נמצא ש76% מהאנשים שסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית גם סובלים מהפרעת חרדה, כולל פוביות, חרדה חברתית והפרעת פאניקה. כמו כן, רבים גם סובלים מהפרעות במצב הרוח ומהפרעת קשב.

נקודת ההתחלה - למי פונים לקבל עזרה?

בין אם יש צורך לחזור על פעולות מיותרות, בין אם רצות (ללא יכולת שליטה) מחשבות שמובילות לתחושת חרדה, בין אם תקועים עם מחשבות שאינן משקפות מציאות, ובין אם ללא יכולת שליטה אוספים דברים שאינם באמת רצויים, טוב לדעת שקיים טיפול עבור הפרעה טורדנית כפייתית שנחשב יעיל. טיפול שגם אם לא בהכרח מוביל להחלמה מלאה, הוא עדיין מסייע רבות.

עם זאת, טרם נסביר במה מדובר, נציין שנקודת ההתחלה היא לפנות לאיש מקצוע, כדי שזה יאבחן את הבעיה ואת הפן האנושי, ובהתאם יציע את הטיפול המתאים ביותר. אותו איש מקצוע יכול להיות מאמן בשיטה קוגניטיבית התנהגותית והוא יכול להיות פסיכיאטר.

2 השיטות המובילות עבור טיפול בתופעת OCD

  1. טיפול תרופתי – לרוב מי שסובל מהפרעת OCD סובל מחוסר איזון ברמת הסרטונין ובכך התרופה מטפלת (לרוב ציפרלקס). עם זאת, לרוב מדובר בתרופה שניתנת במינון גבוה, ולכך יש מגוון תופעות לוואי (תלוי איזו תרופה לוקחים). כמו כן, הרבה פעמים לוקח זמן עד שחשים ביעילות התרופה, כך שבדרך ניתן לאבד תקווה. נוסף לכך, התרופה מסייעת רב ב45% מהמקרים והתרופות אינן יעילות עבור שליש מסך תסמיני המחלה.
  2. טיפול בשיטת CBT – מדובר בשיטה קוגניטיבית התנהגותית. שיטה זו מאמנת את המטופל כיצד לעצב מחדש את המחשבות שקשורות לתופעה באופן יותר חיובי. שיטה זו אידאלית כיוון שהיא לא כוללת תרופות, היא נחשבת קצרת טווח וכיוון שהיא מובילה לתחושת שליטה, מגבירה את תחושת האופטימיות והיא מסייעת במגוון מישורים נוספים (שיטת CBT מסייעת להתמודד עם שלל קשיים מהיום יום, כולל פוביות וחרדה).

כיצד בוחרים בשיטת הטיפול המתאימה ביותר עבור OCD?

לא פעם בוחרים לשלב בין שתי השיטות, כאשר הליך הבחירה צריך להיות מושתת על שורה של מאפיינים אישיים (באמצעות שאלונים וראיון אישי) וכמובן בהתאם לחומרת המצב, כאשר נהוג לקטלג הפרעת OCD באמצעות 3 רמות.

כיצד שיטת הטיפול CBT עובדת?

כיוון ששיטת טיפול CBT נחשבת מובילה בתחום הOCD, נעצור להסביר על מה היא מושתת ומדוע היא נמצאת ככה יעילה. ובכן תהליך הטיפול כולל התייחסות נקודתית לאיום, לצד התייחסות לחומרת המצב, כאשר הרעיון הוא לקחת את השליטה על המחשבה לידיים שלנו – אין לאפשר למחשבות להמשיך לנדוד ללא פיקוח.

טיפול CBT הוא טיפול התנהגותי שמבוסס על סשן של שיחות, לימוד טכניקות ו"שיעורי בית". השיטה מעניקה כלי שמתווסף לארגז הכלים האישי, כך שבפעם הבאה שניתקל בסיטואציה בעייתית (ולו מתחום אחר), נדע כיצד לנהוג.

הרעיון המרכזי הוא לקחת את אותו טריגר בעייתי וללמוד לפרש אותו באופן יותר חיובי, מרגיע ונשלט. מכאן שבתום למידת השיטה יתאפשר לעמוד מול אותם טריגרים ולהתייחס אליהם באופן שקול, וזאת בזכות היכולת להעניק פרשנות חדשה מנקודת מבט חיובית. באופן שכזה לא מאפשרים לתגובה הראשונית לדרדר למצב בעייתי. החוכמה היא למצוא את אותו מרווח תמרון ולנצל אותו. מדובר בלימוד שהוא יחסית מהיר, אך שבו זמנית

דורש תרגול רב. בהתחלה לוקח זמן להגיע לתגובה הרצויה, אך אט אט ולצד הכוח ששואבים משלל ניצחונות קטנים בדרך, אותה תגובה רצויה מצליחה להחליף בצורה חלקה את הפרשנות הראשונית.

אודות שיטת הטיפול CBT בנקודות:

  • זיהוי מחשבה שלילית
  • המרה במחשבה חיובית
  • הימנעות מהרגלי מחשבה מגבילים (למשל "אני לא אצליח להיפטר מהתופעה")
  • בלימה מודעת של תגובה אוטומטית
  • חיזוק מודעות
  • תרגול

אלו גורמים משפיעים על אחוזי ההצלחה?

  • מחויבות – האדם שעובר את הטיפול צריך להביע מחויבות, וכמובן לרצות ולהאמין בשינוי המיוחל.
  • מוטיבציה – טיפול CBT כולל מגוון "ניצחונות" קטנים שמוכיחים למטופל שהוא אכן מסוגל לשנות את דפוסי המחשבה.
  • רצינות – מדובר בהשקעה שנדרשת גם מחוץ לקליניקה, בשלל סיטואציות מהיום יום. מכאן שיש להיות ערים למתרחש בכל נקודת זמן ובו זמנית לתרגל את הדגשים השונים.
  • איכות המטפל – מאוד תלוי עד כמה המטפל בקיא ומקצועי בשיטה ורגיש למטופל.

הורים לילדים שסובלים מ OCD- מה חלקכם ולמה חשוב לשים לב?

מחקרים מראים שבין 2 ל3 אחוזים מסך הילדים סובלים מהפרעת OCD. כאן יש להבין שהפרעת OCD בגיל צעיר מעצימה את תחושת החוסר שליטה – התחושה הרבה יותר מבלבלת ומעיקה. אי לכך ההורה צריך לקחת חלק משמעותי בתהליך הריפוי. על ההורה לשים לב למתרחש, לדעת להושיט עזרה ולהיות מכיל ותומך לאורך כל התהליך.

כך למשל אם שמים לב שהילד מתעקש שהחדר יהיה מאורגן באופן מסוים, מקפיד על טקס שטיפת ידיים באופן אובססיבי, דואג באופן קיצוני למשפחה, נוטה לספור בעת שמבצע מגוון פעולות וכדומה, יש לפנות אל גורם מקצועי ולבחון האם היא אכן מדובר בתופעת OCD.

בהנחה והאבחון מאשר שהילד סובל מ OCD ובהנחה שבוחרים בשיטת טיפול CBT, יש להקפיד שאתם ההורים אינם דורשים התקדמות שאינה ריאלית, ובמקביל אין לתת לילד תחושה שהוא אשם במצב. כמו כן, יש לעבור הדרכת הורים ממוקדת CBT. מדוע? מתוך הבנה שאתם ההורים נמצאים לצד הילד חלק משמעותי מהיום, ועל כן יכולים לתפקד כמאמנים פרטיים. ברגע שנהפכים שותפים מלאים לדרך, הרבה יותר קל להעניק הנחיה מושכלת, אם כי תמיד ניתן לחזור למאמן עם שאלות ממוקדות.

זה בידיים שלכם - טיפול ב OCD!

לסיכום נציין שטוב לדעת שקיים טיפול ב OCD שמעניק הקלה משמעותית בתסמינים, ואף שמוביל לריפוי מלא בזמן יחסית קצר. כמו כן, כל עוד בוחרים בשיטת טיפול CBT, נמנעים מתופעות לוואי ומחזיקים בכלי שמשרת מגוון תרחישים משלימים. כל שצריך לעשות זה רק להודות שהגיע הזמן לטפל בבעיה ולהראות נכונות לצעוד בדרך חדשה.

לכל שאלה או ייעוץ אני מזמין אתכם ליצור עימי קשר, אשמח לסייע ולענות על כל השאלות שיש לכם בנוגע לחרדות בלילה ובפרט חרדות, השאירו פרטים בעמוד צור קשר ואחזור אליכם בהקדם אפשרי!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
דילוג לתוכן