התקף חרדה בלילה

מתעוררים באמצע הלילה מזיעים, לצד דפיקות לב, תחושת בחילה, כאשר נשימות מהירות משלימות את התפאורה? יש סיכוי טוב שאתם עוברים התקף חרדה בלילה. במה מדובר, עד כמה זה רווח, מה עושים כשזה קורה ומה ניתן לעשות כדי למזער את התופעה? מוזמנים לקבל מידע נרחב אודות אחת מהתופעות הפחות מוכרות ונעימות שנוגעות לתחום החרדה ולשעות הקטנות של הלילה.

מהי חרדה כללית?

טרם ניגע בחרדה לילית, נעצור להבין מהי חרדה רגילה. ובכן חרדה זה מה שרבים נוהגים לכנות "התקף פאניקה". התקף זב מאופיין בסיבה שאינה ברורה והוא מוביל לתחושת פחד מעיקה שכרוכה בתגובות גופניות מפרות שגרה. זה יכול להיות דופק מהיר, תחושת עלפון, הזעה מרובה, תחושה של חוסר אוויר וכדומה. למרות שהתחושה נוראית, יש לזכור שלא מדובר במצב רפואי ממשי, כך שבתוך כמה דקות אחדות ההתקף עתיד לחלוף, כלומר לתחושת החרדה יש "נקודת שיא" שעוברת די מהר. על מנת להקל תרחיש שכזה יש ללמוד לעבוד עם טכניקות מרגיעות, כגון טכניקת הרפיה, אם כי גם ניתן להיעזר בשיטות שנלמדות בטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים וליטול תרופות ייעודיות.

התקף חרדה בלילה
התקף חרדה בלילה
חרדות בלילה
חרדות בלילה

מה עומד מאחורי חרדה לילית?

בין אם מדובר בחרדה רגילה ובין אם מדובר בהתקף חרדה בלילה, עדיין מדובר בצלצול אזהרה של הגוף, רק שבמקרה זה מדובר באזעקת שווא. במצב בריא האזעקה נכנסת למערכת כאשר מזהים איום. כשזה קורה הגוף נדרש להכין את עצמו לקראת התמודדות. אי לכך בשוטף המערכת מסייעת להתגבר על מצבים מאיימים, אך כאשר היא מתעוררת ללא מניע אמתי, מדובר בהתקף חרדה. כלומר אין מניע הגיוני שעומד מאחורי ההתנהגות, כאשר לרוב זה קורה בעקבות מצב בחיים שגורם לחוש בסטרס רב. לצורך הדוגמה לחץ בעבודה, אחריות גדולה שמוטלת עלינו וכדומה. פה נציין שחשוב להבין מה עומד מאחורי ההתקף, כך שנוכל להאיר את הגורם המאיים באור יותר רך, וזאת כדי שבפעם הבאה שאותו גורם מאיים יופיע, נדע כיצד להתייחס אליו באופן שקול ונינוח.

שני גורמים משלימים שמובילים לחרדה לילית

  • סיבות נפשיות – התקף חרדה בלילה עוברים אנשים שבשוטף סובלים מחרדות, או לחלופין אנשים שעברו אירועים טראומטיים. שנרחיב? מדובר באנשים שסובלים ממגוון מצבים נפשיים (כגון דיכאון, תסמונת פוסט טראומטית, חרדה, אנשים שנוטים למחשבות הרסניות וכדומה), כך שהם נמצאים בקבוצת סיכון רלוונטית. כמו כן, גם חשש מפני דום נשימה או התקף לב עשויים להוביל לידי התקף חרדה בלילה. מכאן שגם אם מעולם לא חוויתם חרדה רגילה במהלך שעות היום, עדיין ייתכן שתתעוררו בלילה עם תסמינים שמאפיינים חרדה לילית.
  • סיבות פיזיקליות – בדומה לביצה ולתרנגולת, כך גם אנשים שסובלים מבעיות נפשיות שמובילות ליטול תרופות פסיכיאטריות עשויים יותר לסבול מחרדה לילית, במיוחד כשמפסיקים ליטול את התרופה. מכאן שאם נמצאים בלופ של קושי נפשי / תרופה/ הפסקה / חרדה בלילה, חשוב למצוא מענה שאינו בדמות תרופה, אלא בדמות טיפול התנהגותי נפשי.

מה מאפיין חרדה לילית?

איך יודעים שמה שחווים באמצע הלילה הוא ככול הנראה חרדה לילית? ובכן ברגע האמת וכשנמצאים לבד ללא גורם רפואי צמוד אין להיות בטוחים, אך אם התסמינים שתיכף נציין מוכרים, ככול הנראה שאכן מדובר בחרדה לילית. ובכן חרדה לילית היא חרדה שנמשכת בין 2 ל 8 דקות. מדובר בלא יותר מעשר דקות, אך במקביל בעשר דקות שעשויות להיתפס כמו שעה שלמה. באותן דקות מעיקות עשויים לחוש תחושת מחנק, דפיקות לב מואצות, הזעה מרובה, כאבי בטן, קשיי נשימה ואף פחד ממות או מהתקף שיגעון. במקביל, אין שום אלמנט מציאותי שמצדיק את התחושה.

באיזה חלק של הלילה חרדה לילית עשויה להופיע?

בדרך כלל התקף חרדה בלילה לא יופיע ישר עם ההירדמות, אלא ההתקף מתרחש בשלב השני או בשלב השלישי של מחזור השינה, כלומר בדרך כלל לאחר 3 שעות שינה. השלב השני אורך בערך כחמש עשרה/עשרים דקות. בשלב זה השינה יחסית קלה ומתמקדת במה שקורה מסביב, ואילו בשלב השלישי כבר נכנסים לשינה הרבה יותר עמוקה. בשלב השלישי הגוף מוריד הילוך: ישנה ירידה בלחץ הדם ובקצב הנשימות, ואילו גלי המוח הרבה יותר איטיים.

כיצד ניתן לטפל בחרדה לילית?

הרעיון הוא להגיע לאותן מחשבות שגויות שעשויות להוביל לחרדה לילית ופשוט "לטפל בהן". זו יכולה להיות טכניקה להרגעת הגוף, טכניקת מחשבה שמסייעת להבין כיצד "לתקוף" מחשבות בעייתיות, זה יכול להיות דמיון מודרך, זו יכולה להיות שיטת מיינדפולנס (נעזרים בתשומת הלב כדי להיות מודעים לקשת של רגשות), זו יכולה להיות שיטת NLP (תכנות מחדש של התת מודע), זו יכולה להיות שיטתEFT (שילוב בין עבודה פסיכולוגית למערכת האנרגיה, בהתבסס על נדבכי הרפואה הסינית מסורתית), זו יכולה להיות שיטת CBT (שיטת טיפול שמשלבת בין המישור הקוגניטיבי להתנהגותי) שנחשבת מאוד יעילה – מסייעת לפתח חוסן נפשי ולהחליף מחשבה בעייתית במחשבה מרגיעה וכדומה. כל אלו שיטות יעילות שיחסית מהיר ללמוד. החוכמה היא להבין בכול פעם מחדש באיזו שיטה להשתמש ובין אלו שיטות נכון לשלב. כלומר אין נוסחת קסמים, אך כן ישנה דרך יעילה ומקצועית שתסייע לוודא שגם אם ההתקף יופיע מחדש, לא תחושו חסרי אונים ואף תזכו לעבור אותו באופן הרבה יותר נינוח, נשלט ומהיר.
כמובן שיש ליפנות למטפל מקצועי בתחום שידע לעניק לכם טיפול בחרדות בצורה המקצועית והטובה ביותר עבורכם.

עד כמה חרדה בלילה שכיחה?

לא כל מי שסובל מהתקפי חרדה רגילים גם יסבול מהתקפי חרדה בלילה, ואף הנתונים מצביעים שרק 10% מסך ההתקפים אכן יתרחשו בשעות הלילה. כמו כן, יש להבין שגם מי שרגיל להתקפי חרדה עשוי להיות הרבה יותר מבועת כאשר הוא יתקל בהתקף חרדה בשעות הלילה, וזאת כי אלו ידועים כהתקפים יותר קשים. כמו כן, סך "התפאורה" של חרדת לילה יותר מבעיתה, וזאת כיוון שמדובר בשעות בהן לא ניתן למצוא אנשים ערים, הרבה פעמים מתעוררים לבד, הכול חשוך מסביב ואף הרבה פעמים מתווספת תחושת בלבול, כי לפני שנייה ישנו ופתאום מתעוררים במצב מבהיל, מבלי להבין בדיוק במה מדובר.

מחזירים את השליטה - לא עוד התקפי חרדה מבעיתים באמצע הלילה!

לסיכום נציין שהתקף חרדה מוביל לתחושות מאוד קשות, והוא יחסית נדיר. עם זאת, טוב לדעת שניתן לסייע למנוע את ההתקף הבא, או לכל הפחות ללמוד כיצד להתמודד כאשר מתעוררים מיוזעים ומבועתים לצד תחושות פיזיות קשות. כמו כן, הטיפול נחשב קצר ומוצלח והוא מעניק כלים חשובים עבור מגוון התמודדויות נפשיות נוספות.

לכל שאלה או ייעוץ אני מזמין אתכם ליצור עימי קשר, אשמח לסייע ולענות על כל השאלות שיש לכם בנוגע לחרדות בלילה ובפרט חרדות, השאירו פרטים בעמוד צור קשר ואחזור אליכם בהקדם אפשרי!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
דילוג לתוכן