לחץ נפשי

לחץ נפשי - הגדרה תסמינים ודרכי טיפול

לחץ נפשי, סטרס, עקה ודחק אלו אינספור דרכים שונות לתאר תחושה של לחץ משמעותי – של יציאה מאיזון פנימי. כיום בעידן שבו אנו חיים יש יותר ויותר תלונות לגבי תחושת סטרס. מדוע? ככול שהקידמה נותנת יותר את אותותיה, הסטרס עולה ביחס ישר, וזאת ניתן לקשר לקצב המטורף של החיים בו נדרשים להיות בו זמנית בכמה מקומות וכמובן שגם לטכנולוגיה יש משקל – היא אינה מאפשרת להשאיר את העבודה בעבודה ובבית פשוט להירגע.

לחץ נפשי - המגפה השקטה

אם אתם חשים בלחץ נפשי, חשוב לדעת שאינכם לבד. מדובר במגפה שקטה שמדלגת מאחד לאחד, כאשר הדרכים לחוות לחצים נפשיים רבות ומגוונות, אך באופן כללי נציין שמדובר בתגובה של הגוף ל-3 סוגי גירויים עיקריים: גירויים סביבתיים, נפשיים ופיזיים. אלו מובילים את הגוף והנפש לאבד איזון ובו זמנית להעלות הילוך.

לחץ נפשי

הנוסחה ללחץ נפשי

אם היינו רוצים לבטא לחץ נפשי כנוסחה מתמטית היינו רושמים זאת כך:

לחץ נפשי = דרישות > משאבים

כלומר כאשר ככל שהדרישות מאדם גדולות ביחס למשאבים שברשותו, הוא יחווה לחץ נפשי.

יש סוגים שונים של דרישות, כגון ציפיות מהעבודה, מבני הזוג, בעיקר ציפיות מעצמי. יש גם דרישות מהחושים, מהשרירים וכו' וסוגים שונים של משאבים – כגון מתזונה ושינה איכותיים ועד צורת חשיבה בריאה ואופטימית.

העניין הוא מצד אחד לפתח יותר משאבים (למשל כישורי הרפיה וחשיבה מאוזנת) ולמרות שאת הדרישות לא תמיד אפשר להפחית, להפחית את הדרישות שאכן אפשר להפחית.

– אוקי, אז הבנו שלחץ הוא תוצאה של יותר מדי דרישות ביחס למשאבים שיש לנו ברגע מסוים.

נוסיף כאן דיוק קטן. הנוסחה האמתית היא זו:

לחץ נפשי = האופן שבו אני תופס את הדרישות > האופן בו אני תופס את המשאבים שברשותי


כלומר לחץ נפשי נוצר כשאני מאמין שהדרישות עליי יותר גדולות מהמשאבים שלי. למשל, שני אנשים יכולים להיות מוזמנים לתת הרצאה. נניח שלשניהם יש את אותם משאבים של ידע ומיומנות והדרישות משניהם זהות. הראשון יכול להאמין, לתפוס את היכולת שלו לתת הרצאה כגבוהה ולכן יהיה רגוע יותר והשני יאמין או יתפוס את היכולת שלו כפחותה ולכן יהיה לחוץ יותר. כך שיש כאן עניין חשוב של כמה אתם מעריכים ומאמינים ביכולות שלכם וכמה משקל ודרמה אתם שמים על הדרישות ממכם ולא רק העובדות היבשות.

מה שקורה בגוף בעת לחץ נפשי

לצורך הדוגמה נציג אדם שחושש לחלות בקורונה. הוא כל הזמן עסוק ומוטרד מכך, ולכן הגוף נכנס "לכוננות ספיגה", מצב בו משתחררים הורמוני מתח: קורטיזול ואדרנלין. אלו מבטאים מצב חירום ומובילים לביטויים שמזוהים עם חרדה – אספקת אנרגיה לשרירים, דופק מואץ, חידוד חושים, שינויים במערכת העיכול ואף עלייה בלחץ הדם. כל אלו באים לומר לגוף "הילחם אתה במצב סכנה".

פה ראוי להפריד בין שני מצבים. אם מדובר במצב רציונלי, הרי שבסך הכול מדובר בתגובה רצויה, אך כאשר התופעות חוזרות על עצמן מדובר במצב בעיתי – הגוף אינו יכול להישאר זמן רב במצב כוננות. כאשר זה קורה הגוף נחלש והמצב הבריאותי די מהר מידרדר.

גורמים מובילים ללחץ נפשי

  • פציעות גופניות – פציעות שלנו או של קרובי משפחה בהחלט עשויים להוביל ללחץ נפשי.
  • תכונות אופי – יש מאפיינים אישיים שטבועים בDNA ושעשויים להחמיר, כך שסיטואציות כביכול רגילות עשויות להוביל ללחץ נפשי. אנו מדברים על תכונות כגון פסימיות, פרפקציוניזם, בדידות, חוסר גמישות מחשבתית וכדומה.
  • אירועים קשיים – אירועים שנוגעים לנו באופן ישיר או עקיף גם כן עשויים להוביל ללחץ נפשי. מכאן שעשוי להיות מדובר בגירושים, בפציעה אישית, במלחמה, בסיום הלימודים וכדומה.
  • ריבוי משימות – לא פעם אנשים לוקחים על עצמם יותר מדי תחומי אחריות, וכשזה קורה ובמקביל המצב מוביל לדאגה, בהחלט עשויים לחוש בלחץ נפשי.
  • שפיטה לחומרה – לא מעט אנשים נוטים לשפוט את עצמם לחומרה. הם לא בני זוג מספיק טובים, הם לא עובדים מספיק טובים, הם לא בנים מספיק טובים וכדומה. מחשבות מעין אלו מובילות ללחץ נפשי משמעותי והוא בדר"כ מוביל לחוסר תפקוד, כך שמדובר במחשבה שפוגעת בביצועים ושמובילה לחוסר הצלחה – המובילה לתחושת לחץ מחודשת.

מתח נפשי תסמינים

  • כאבים בגוף מלחץ נפשי – לא מעט אנשים ממש מתארים כאבים פיזיים, כאבים בגוף מלחץ נפשי. לרוב אנשים ממש מעידים על כאבי בטן מלחץ נפשי, על כאבי ראש, כאבים בחזה, עצירות, בחילה, דפיקות לב, אקזמה, בעור, שרירים תפוסים, בעיות חניכיים, הצטננות, רעד וכדומה.
  • שינויים נפשיים – מכלול של תחושות לא נעימות מופיעות בעת לחץ נפשי. בין היתר מדובר בדיכאון, אומללות, כעס ועצבים.
  • שינויים קוגניטיביים – התמקדות בחצי הכוס הריקה, שיפוטיות יתר, בעיות זיכרון, דאגה מוגברת,
  • חוסר יכולת להתרכז וכדומה.
  • שינויי התנהגות – כסיסת ציפורניים, הפרעות שינה, רצון לברוח באמצעות סמים או אלכוהול, התבודדות.
לחץ נפשי

איך להרגיע לחץ נפשי ?

לא מעט אנשים חווים מתח נפשי במהלך החיים, וכאשר המצב מעיק על השגרה יש לפנות לקבל עזרה, לסייע לעצמנו לחזור למצב נורמטיבי, למצב בו חששות ופחדים אינם מנהלים אותנו. כיצד אם כן ניתן לסייע – איך לשחרר מתח נפשי? ובכן טיפול בלחץ נפשי מתחיל מפגישת מיפוי.

בפגישה אצלנו חותרים לזהות מהו הגורם שמוביל לאותו לחץ נפשי, כלומר מה קיים ברמה הפנימית, כולל התייחסות לשלושת הפרמטרים הבאים: מחשבות, רגשות ונסיבתיות. כך למשל ניתן לאתר מחשבות מטרידות שחוזרות על עצמן בקשר לעבודה או למערכת יחסים, אמונות שמדברות על פחד להיכשל, תחושה כללית של כישלון וכדומה.

לאחר שמאתרים את מוקד הבעיה שמוביל לאותו סטרס, עוצרים להגדיר מטרה (למשל להוביל את הפרויקט בעבודה בצורה נינוחה יותר למרות הקשיים ואף לבצע אותו ברמה מאוד גבוהה), ולאחר מכן מתכנסים להבין כיצד מתמודדים מול הפער שקיים בין התחושה הנוכחית לבין המטרה הרצויה.

על מנת לבצע זאת המטופל מקבל כלים שמסייעים לו להתמודד מול הרגשות והמחשבות, ואף המטופל לומד כיצד מזהים חשיבה בעייתית ומחליפים אותה בחשיבה מקדמת, חיובית ומפרה.

הרעיון הוא להעניק "חכה ולא רק דגים", כלומר הרעיון הוא לאפשר לאנשים לזהות לבד גורמים מכשילים ולעצור אותם בכוחות עצמם.

כלים מסייעים להרגעת לחץ נפשי

ציינו שמטופל שמבקש לטפל בתחושת סטרס מקבל שורת כלים טיפוליים ופה נעצור להציג אותם:

שליטה בתשומת הלב / מיינדפולנס – הרעיון הוא לעצור ולהתמקד ברגע הנוכחי ללא כל טיפה של שיפוטיות. לצורך הדוגמה אם עומדים מול סיטואציה לא נעימה (למשל בוס כועס), יש להתייחס לסיטואציה ממקום מציאותי, שקול וכמה שיותר "חיצוני", כלומר ללא מעורבות של רגשות, פחדים או אגו. אם רק נפעל כך המוח לא ייפרש את הסיטואציה כאיום.

הרפיה – שיטות שעובדות על הרפיית הגוף, כגון שיטת נשימות, הרפיית שרירים הדרגתית, דמיון מודרך ושיטת EFT – שיטת השחרור הרגשי. שיטת EFT מפרקת לגורמים את הבעיה שעומדת על הפרק ומטפלת בכול גורם באופן נקודתי. מזכיר במעט את הדיקור הסיני, רק שבמקום מחטים נעזרים בקצות האצבעות עבור ביצוע לחץ עדין ב-9 נקודות ריפוי, נקודות שלפי הרפואה הסינית נחשבות מאוד יעילות.

שנסכם?

לבסוף נציין שטיפול, או אימון ללחץ נפשי הוא מסע מרתק של רכישת כלים לשלוט טוב יותר בצורת החשיבה ובגופנו. במהלך התהליך הביטחון העצמי משתפר, הגוף נהיה נינוח יותר והשינה מעמיקה. אנו לומדים ליצור מערכת יחסים שלווה יותר עם המציאות ועם עצמנו.

הרשמו עכשיו לשיחת ייעוץ ללא תשלום!

דילוג לתוכן