מה ההבדל בין NLP ל-CBT?

אפשר לכתוב ספר שלם על ההבדל בין השיטות, האנשים שעומדים מאחוריהן, ההיסטוריה והמחקרים שכן כל אחת מהשיטות היא עולם ומלואו, אך אבחר במאמר הקצר הזה להתמקד בהבדל המהותי ביותר שאני רואה בין השתיים, הקשור במודע ובתת-מודע.

טיפול CBT
טיפול CBT

CBT עובדת דרך המודע

בכל רגע נתון אנו למעשה מנוהלים ע"י שתי רמות של תודעה. המודע והתת-מודע. ברמת המודע, אנו יכולים להבחין במחשבות שעוברות בראשנו. למשל אדם שחווה תחושה או כאב שאינם מוכרים לו עלול לחשוב "זה בטח משהו רציני". המחשבה הזאת, אם יאמין לה, תיצור חרדה לבריאותו.

השפה של המודע היא שפה של הגיון ולכן בתהליך של CBT נבחן אמונות שליליות אוטומטיות (שלפי מחקרים הן לרוב נשענות על מסקנות נמהרות, מוגזמות וחסרות בסיס עובדתי) ונטיל בהן ספק. נאתגר אותן בעזרת חקירה וחשיבה הגיונית, מאוזנת ושקולה.

למשל אל מול המחשבה "זה בטח משהו רציני" נוכל לשאול:

  • "האם אתה יודע בוודאות שזה נכון?" (לא)
  • "אילו ראיות יש לך לכך שמדובר במשהו רציני?" (אין לי ממש ראיות…)
  • "מה העובדה ומה הדעה?" (העובדה: אני חש משהו לא מוכר. הדעה: "זה רציני")
  • "אילו אפשרויות אחרות יכולות להתרחש?" (שזה שום דבר רציני, אולי שריר שקצת נמתח למשל)
  • "על אילו ראיות אתה יכול לחשוב שיעידו על כך שדווקא לא מדובר במשהו רציני?" (אני סה"כ בריא וכבר היו לי כמה וכמה פעמים בעבר שהייתי בטוח שתחושות מוזרות הן "משהו רציני" והסתבר שהכל בסדר).

צורה זו של חקירה לא באה לשים "משקפיים ורודים" ולשכנע ש"הכל בסדר", אלא לפתוח את התודעה לאפשרויות סבירות נוספות ומרגיעות בניגוד להתמקדות בלעדית באמונה "זה בטוח משהו רציני!". בצורה זאת אפשר לפעול באופן אחראי ויעיל מבלי לחץ מיותר או חרדה.

לאחר חקירה שכזו, ניתן להחליף את המחשבה האוטומטית בחשיבה מאזנת ומרגיעה, לדוגמה "למרות שאני מרגיש תחושה או כאב שאינם מוכרים, אין לי כל ראיה לכך שמדובר במשהו רציני. למעשה, אני סה"כ בריא, וכבר היו לא מעט פעמים שנלחצתי סתם בגלל תחושות. לכן אני בוחר מצד אחד להיות אחראי ולקבוע ברוגע תור אצל רופא ומצד שני, להיות נינוח וסבלני יותר לגבי התחושות בגוף שלי ולהשאיר זאת מנקודה זאת לרופא. אין לי מה להמשיך להתעסק בזה יותר. אלך לראות סרט או לעשות משהו אחר שאני אוהב.

מחשבה זו עשויה להוביל לרגש של הקלה והתמודדות בריאה עם המצב. בנוסף נוצר תהליך לימוד חיובי שאומנם התחיל דרך המודע אך מחלחל דרך חזרתיות לתת המודע וישרת את אותו אדם בעתיד כנטייה אוטומטית להיות רגוע יותר אל מול תחושות לא מוכרות בגופו.

NLP עובדת דרך התת-מודע

בעוד ש-CBT עובדת דרך המודע, NLP היא שיטה שעובדת דרך התת-מודע. השפה והקודים של התת-מודע שונים מאוד מאלו של המודע. התת-מודע אינו מבין הגיון, אלא תמונות מנטליות ורגשות. יש הטוענים שאנו מנוהלים ע"י התת-מודע 95% מהזמן. כשאנו נוהגים במכונית למשל (בהתחשב בכך שאנו נהגים מנוסים) אנו לא מודעים לכל הפעולות הכרוכות בנהיגה, הרוב קורה על אוטומט. כך גם בחיינו בכלל, מצבורים של רשמים שאיננו מודעים להם מנהלים את התגובה הרגשית וההתנהגותית שלנו על אוטומט ואילו רק 5% מהזמן אנו מתנהלים דרך המודע.

NLP, או "תכנות לשוני עצבי", זו שיטה שמחזיקה בתוכה טכניקות רבות לייצר תכנות מחדש בתת-מודע. לדוגמה תרגיל דמיון מיוחד בו המתאמן מונחה להחליף בדמיונו שוב ושוב תגובה ישנה בתגובה רצויה נוכח טריגר מסוים.

אם נחזור לאותו אדם שרגיל להגיב בחרדה כלפי תחושות לא מוכרות בגופו, הוא יונחה לעצום את עיניו ולהרפות את גופו. לאחר מכן לדמיין מסך קולנוע בו רואה את עצמו חש תחושה לא מוכרת ומגיב באופן השלילי – בחרדה. לאחר מכן יונחה למחוק את המסך בדמיונו ו"להסריט" תרחיש חדש בו הטריגר זהה – הוא אומנם חש באותה מידה תחושה לא מוכרת אך הפעם התגובה שלו נינוחה והוא חש בטוח ורגוע לחלוטין. לאחר מכן הוא יתבקש להחליף בין הסרט הדמיוני הישן לחדש שוב ושוב בצורה מסוימת ובקצב גובר. אם התרגיל נעשה בצורה נכונה הוא עשוי לגלות שכאשר ייתקל במקרה דומה בעתיד התגובה האוטומטית שלו כבר תהיה נינוחה יותר והוא יוכל להיות אחראי ולקבוע תור לבדיקה אבל ללא הלחץ והחרדה שבעבר ניהלו אותו.

לסיכום, שתי שיטות שהן בעיניי מתנה לאנושות, דרכים יפהפיות שעובדות ישר ולעניין כדי להשתחרר מסבל ולהטמיע חוסן נפשי והעצמה – כל אחת בדרכה שלה. ה-CBT אינה עוסקת רק בתרגול חשיבה חדשה אלא גם ביצירת מפנה התנהגותי, למשל דרך חשיפה הדרגתית לנושאים המעוררים חרדה עד שכוחם להשפיע הולך ופוחת. חלק מהאנשים זקוקים ומתחברים יותר ל-CBT ההגיונית והשקולה, שעובדת עם אתגור אמונות אוטומטיות, חשיפה הדרגתית ואימון התודעה בשיפור השיח הפנימי ליצירת רגשות נעימים ותומכים יותר בסופו של דבר. חלק אחר מהאנשים נמשכים לעבוד עם NLP ולחדור ישירות לתת-מודע, בין השאר בעזרת החלפת סרטים מנטליים או שינוי האופן בו רשמים חושיים מקודדים ומופיעים בתודעתם אל מול טריגרים מסוימים. כמובן שחלק מהאנשים פתוחים לשתי השיטות ויוכלו ליהנות מעבודה עמוקה דרך התת-מודע בטיפול NLP ויצירת הרגלי חשיבה והתנהגות מעצימים בעזרת טיפול CBT מקצועי.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
דילוג לתוכן