סוגי פחדים: הבנה והתגברות על פחדים נפוצים

סוגי פחדים: הבנה והתגברות על פחדים נפוצים

פחד הוא רגש רב עוצמה, שיכול להשפיע באופן משמעותי על חיינו, להשפיע על בריאותנו הנפשית, על מערכות היחסים והרווחה הכללית שלנו.

עמית בן דוד, מסייע לאנשים להתגבר על פחדיהם באמצעות שילוב בין גישות טיפוליות שונות שהוכחו מחקרית כבעלות יכולת להביא תוצאות ולחולל שינוי אצל אנשים המתמודדים עם פחדים שונים: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), טכניקת השחרור הרגשי (EFT) ותכנות נוירו-לשוני (NLP).

מאמר זה, סוקר כמה מהפחדים הנפוצים ביותר ומספק תובנות לגבי אופן הטיפול בהם.

פוביות
סוגי פחדים
מהו פחד? 
פחד הוא תגובה טבעית ואינסטינקטיבית למצב שנתפס כסכנה או כאיום. בעוד שפחדים מסוימים יכולים להיות מועילים בשמירה על ביטחוננו ועל שלמותנו, אחרים יכולים להפוך לשתלטניים, לצבוע גם סיטואציות שאינן טומנות בחובן סכנה ממשית, ולמנוע מאיתנו לחיות את חיינו במלואם.
הבנה והתייחסות לפחדים אלו חיוניות לרווחתנו הפסיכולוגית והרגשית.
 
רשימת פחדים נפוצים
  • פחד גבהים
פחד גבהים, הידוע גם בשם אקרופוביה, הוא אחד הפחדים הנפוצים ביותר. מי שסובל ממנו, עלול לחוות חרדה או התקף פאניקה כאשר הוא נחשף למקומות גבוהים, גם אם הוא בטוח ומוגן.
חוויה כזו של חרדה עזה, סחרחורת ודחף עז לברוח עשויה להפוך למגבלה של ממש, כאשר היא מונעת מאותו אדם הנאה מפעילויות כגון טיולים רגליים, ביקור בבניינים גבוהים, או חציית גשרים.
פחד גבהים יכול לנבוע מחוויות טראומטיות בעבר הקשורות בגובה, כמו נפילות או עדות לתאונות, או, מתוך אמונות שנטבעו בנו בשלב מסוים בחיים. ישנם גם חוקרים המאמינים, כי נטייה גנטית להפרעות חרדה עשויה להפוך אנשים מסוימים לרגישים יותר לפתח פחד כזה.
באמצעות שיטת CBT (ובשמה המלא: Cognitive-Behavioral Therapy), ניתן להתחקות אחר דפוסי החשיבה המייצרים את הפחד ולפעול לשינויים. טיפול מקצועי, יכול לסייע להחליף את הפחד בתחושות של העצמה, ולפתח חוסן ויכולת להתמודד עם הפחד.
 
  • פחד מדיבור בפני קהל
כשחושבים על פחד לדבר מול קהל, האסוציאציה הראשונה אצל הרבה אנשים היא הרצאה באולם מלא מפה לפה, או עמידה מול תלמידים או סטודנטים בכיתה. אבל יש מקרים, שבהם אדם מפחד להשמיע את קולו גם בסיטואציות בהן הוא נמצא בחברת אנשים מוכרים אותם הוא פוגש מדי יום, כמו למשל בישיבת צוות בעבודה.
כאשר פחד כזה משתלט, הוא עלול להוביל להזעה מוגזמת, לרעד, לנשימה מואצת ולדופק מוגבר ולפעמים, הוא עלול לעכב צמיחה אישית ולגרום לסובל ממנו להחמיץ הזדמנויות מקצועיות.
EFT או בשמה המלא של השיטה (Emotional Freedom Technique) – היא שיטת טיפול המאפשרת ליצור חוויה מתקנת ולחווט את המוח מחדש כדי להשתחרר מהרגשות השליליים המקושרים לדיבור מול קהל. השיטה היא מעין שילוב של חשיפה לרגש השלילי תוך הרגעת מערכת הגוף-נפש דרך שליחת פולסים מרגיעים למוח הרגשי והורדת רמת הורמון הלחץ – קורטיזול.
 
  • פחד מכישלון
הפחד לא לעמוד בציפיות, לאכזב אחרים, או להיתקל בלעג – עלול להיות משתק, לעכב אנשים מלקיחת סיכונים ולמנוע מהם לפעול להשגת מטרותיהם.
אנשים שחיים בצלו של פחד כזה, עלולים לסבול מהערכה עצמית נמוכה, מרגשות קשים כגון בושה וחוסר אונים ולעתים אף מדיכאון. כל אלה, עלולים ליצור חוויית חיים של סבל ושל חוסר מסוגלות, ולמנוע צמיחה אישית והגשמה עצמית.
שיטת טיפול שלישית בעלת יעילות מוכחת בטיפול בפחדים, היא ה-NLP.
Neuro-Linguistic Programming, עושה שימוש בהשפעתה של השפה על המסלולים העצביים שמחזקים את התגובות האוטומטיות שלנו.
באמצעות עיצוב מחדש של אמונות שליליות דרך השפה והצבת יעדים ריאליים, ניתן לפתח צורת הסתכלות מיטיבה יותר, כמו למשל, לראות בכישלון הזדמנות ללמידה, או להצליח לראות גם את הצדדים החיוביים בתוצאות הפעולות שלנו, ולא רק את המקומות בהם נכשלנו. 
 
  • פחד טיסה
פחד מטיסות, המוכר גם בשם אביופוביה מגביל אנשים מלהצטרף אל יקיריהם לחופשה בחו"ל וחוסם בפניהם את האפשרות לגלות מקומות חדשים ולחוות את העולם במלואו.
יש כל מיני טריגרים לפחד מטיסות, כמו למשל פחד מפני מערבולות אוויר, ממקומות סגורים וצפופים, או לחלופין, פחד מפני אובדן שליטה.
טיפול מקצועי יסייע לזהות את המקור לפחד ולהתמודד עמו, בין אם הוא נטוע בחוויה טראומטית, בתפיסות ואמונות שהשתרשו בעבר, או ב"תחפושת" של פחד אחר.
 
  • פחד מדחייה
לפחד מדחייה יכול להיות השפעה עמוקה על מערכות היחסים והאינטראקציות החברתיות של אנשים. פחד זה נובע לרוב מחוויות עבר של דחייה או מדימוי עצמי נמוך, והוא יכול להוביל לרתיעה מפני יצירת קשרים חברתיים או אינטימיים, וגם לחבל בהזדמנויות מקצועיות.
בהקשר זה, אחד היתרונות של פניה לטיפול מקצועי, הוא יכולתו של המטפל לספק סביבה תומכת, חומלת ולא-שיפוטית, כך שעצם הטיפול הוא חוויה של קשר חיובי ומקבל, המשקף למטופל כיצד זה מרגיש, כיצד ניתן לחתור ליצירת קשרים הדדיים ומקבלים ומה באפשרותו להרוויח מכך.
 
כיצד להפסיק לפחד?
הפחדים שתוארו כאן הם רשימה חלקית בלבד של מצבים שאנשים מפחדים מהם. למעשה, פחד יכול להתלבש על כל דבר שהוא ולפעמים, הוא כה גדול, עד כי אדם מפחד מעצם הרעיון שייאלץ להתמודד עמו, יותר מאשר מהגורם הראשוני לפחד.
בסופו של דבר, הטיפול בכל סוגי הפחדים והחרדות נשען על אותם יסודות:
  •     זיהוי מקור הפחד והסיבה בגללה התפתח.
  •     ליווי המטופל בתהליך של שינוי תפיסתי, מחשבתי, רגשי, ולשוני אשר מאפשר לו לעצב מחדש את תפיסותיו ואמונותיו לגבי הפחד.
  •     ציוד המטופל בכלים המתאימים להתמודדות עם הפחד.
עצם ההכרה בפחד וההתייחסות אליו, הוא צעד מכריע לקראת צמיחה אישית ורווחה.
אם אתם מרגישים שפחד מסוים הולך ומשתלט עליכם ופוגע בתפקוד שלכם, זה הזמן לעשות מעשה, לפנות לטיפול ולאפשר לעצמכם לחיות חיים מספקים, מלאים ושופעי אפשרויות.
שמי עמית בן דוד, ומזה שנים אני מטפל באנשים הסובלים מפחדים וחרדות בהצלחה רבה ומתוך אמונה מלאה בכוחו של הטיפול.

אני מזמין אתכם ליצור קשר:
ב- WhatsApp (עדיף!) 0525623001 או בטלפון, לאחר השעה 16:00: 072-392-0490 |  או בהשארת פרטים בעמוד "צור קשר" באתר

 

מחזירים את תחושת השליטה!

לכל שאלה וייעוץ אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר או לחייג 0723920490

דילוג לתוכן