איך להפסיק את תופעת הרעידות בזמן מתח

לא כולם נולדים עם עור של פיל. לא לכולם קל להיות בחברת אנשים אחרים בשיא הטבעיות ובזרימה קולחת בגוף נינוח. למעשה אחד מתוך שבעה אנשים יחווה חרדה ברמות משתנות כאשר יפגשו עם אנשים במסגרות שונות מקהל גדול של אנשים, דרך לדבר בכיתה או בפגישה עסקית ועד לפקידים בסופר או לנהג האוטובוס.
אחת התופעות שמתלוות למפגשים החברתיים האלו, למי שלא נולד עם עור של פיל, יכולה להיות תופעת הרעידות. דווקא ברגעים שהכי חשוב לנו להיראות טוב, להיתפס כשייכים ולהוציא מעצמנו את המיטב, אנו חשים כאילו הגוף בוגד בנו ומתחיל לרעוד! מה אם יראו את הרעידות או ישמעו אותן בקול שלי? כמה מביך זה יהיה? ואז כמובן הלחץ עולה אפילו יותר והרעידות בהתאם – אולי אפילו נמצא את עצמנו, במקרם קיצוניים, עוזבים באמצע מפגש או נמנעים ממפגשים מלכתחילה.
אז מאיפה באות הרעידות? והאם יש בכלל דרך למנוע אותן?
הרעידות הן חלק מתגובת הגוף ללחץ נפשי. מפגש חברתי יכול להתפרש ממש כאיום. איום על מה? אולי אנו פוחדים לחוות שהאחרים מזלזלים בנו, רואים אותנו בצורה מזלזלת. אולי יראו אותנו כחלשים, או כחנונים, או כמוזרים. אולי נעשה משהו שיביך אותנו ונתגלה במערומינו ללא השיריון שאנו כל כך מתאמצים לתחזק. בעיקר אנו פוחדים להכיר צדדים בעצמנו שאנו מסתירים אפילו מעצמנו. חלקים שאנו לא שלמים איתם ושאחרים עלולים לזהות בנו ולנפנף אותם מולנו ועוד מול כולם!
לכן מצב שאין בו כל פגיעה להישרדות הפיזית שלנו, כמו להציג את עצמנו במעגל היכרות של קורס חדש כלשהו, יכול לעורר בנו תגובת "הילחם או ברח" עם כל הורמוני הלחץ המעורבים בכך.
אפרופו הורמוני לחץ, הדם שלנו מוצף בקורטיזול ובאנדרלין באותם רגעים והרעידות מתפקדות כניסיון לפרוק את המתח העודף דרך תנועה והגברת זרימת הדם והחמצן באיברים הפעילים יותר בתגובת "הילם או ברח" – הידיים, הרגליים והלסתות.
האם ניתן לנטרל לחלוטין את הרעידות?
חשוב להגיד בצניעות שאם האיום הפנימי כבר מופעל, כתגובה למערך האמונות והמחשבות שלנו, אז אין הבטחה שתופעת הרעידות תנוטרל לחלוטין, הרי בכל זאת יש כאן אינטרס ביולוגי מסוים שהגוף משרת בכך שהוא רועד. יחד עם זאת הטיפים הבאים יכולים לעזור להפחית בצורה משמעותית ולפעמים אכן להשקיט לגמרי את הרעידות באותו מצב.
טיפ ראשון: באומנויות לחימה אומרים שבמקום להתנגד למהלומה של היריב, יש להפנות את האנרגיה שלה הרחק מאיתנו ובכך לנטרל אותה. גם במקרה זה, במקום להתנגד לרעידות ולנסות להחזיק את הגוף נוקשה, זרמו עם האנרגיה הדינמית הזאת עד הסוף! התנערו מהרעידות מבעוד מועד. אז ממש לפני האירוע החברתי (כניסה לכיתה, הצגת מצגת, פגישה עסקית וכו') נערו את הידיים והרגליים למשך כדקה. אם הרעד מתחיל תוך כדי פגישה, תמיד תוכלו לצאת להפסקה קצרה לשירותים ולהתנער שם. יש סיכוי טוב שלאחר שהתנערתם תשימו לב להשקטת הרעידות.
טיפ שני: שוב, לפני האירוע החברתי או ביציאה להפסקה במהלכו: קחו נשימה עמוקה והחזיקו את האוויר. במצב זה, כווצו את כל גופכם – את כל שרירי הפנים, השכמות, הידיים, הבטן, הישבן, הרגליים וכפות הרגליים. לאחר מכן שחררו את האוויר ואת הגוף והניחו לתחושה של הרפייה להתפשט בכל גופכם. יש לעשות זאת רק אם אתם בריאים לחלוטין, ויש לבצעו בעדינות רבה ובהקשבה לגופכם ועדיף בישיבה או שכיבה.
ניתן לחזור על התרגיל לפי הצורך.
טיפ שלישי: לעיתים רבות הרעידות הן תגובה לפחד שמא האחרים יחשבו עלינו דברים שליליים. לכן כדאי להיות מודעים לעיקרון הבא: ככל שהפוקוס שלנו יהיה על לנסות להרשים, כך רמת המתח תעלה ואנו דווקא עלולים לרעוד ולהסמיק, לגמגם ולקרטע. לעומת זאת, ככל שנביא את הפוקוס על פשוט להיות עצמנו, להתעניין באחרים, או לשתף מכל הלב משהו שיכול לעניין או לעזור לאחרים – פתאום אנו עשויים למצוא את עצמנו נינוחים יותר! וכשאנו נינוחים יותר, הפלא ופלא, אנו זורמים, חדים ומבטאים את עצמנו בצורה אופטימלית.
בהצלחה!!
עמית בן דוד